Om bord på Queen Elizabeth fra Athen til Roma

Jeg er invitert av Cunard Line til å prøve rederiets nye singellugar-konsept om bord på selveste Queen Elizabeth.

Dette blir en reise med en aura av historie og klassiske tradisjoner hos verdens mest berømte rederi. Cunard Line feirer 175 års jubileum i 2015 – hvor alle 3 dronningene møtes 25. mai i havnen hvor det hele startet – på Mersey River i Liverpool.

QE BILDE KLASSISK

Eldre bilde fra Queen Elizabeth. Foto: Cunard.


Fredag 19. september – Pireus, Hellas

Etter en liten times drosjetur var jeg i Pireus, hvor majestetiske Queen Elizabeth var det naturlige blikkfanget i havnen. Man blir nærmest litt andektig allerede ved synet av dette skipet – som er det nyeste i flåten (2010), veier 90.000 tonn og tar om bord 2068 gjester med et mannskap på 1005. Queen Elizabeth er søster til Queen Victoria (2007), mens storesøster er Cunards flaggskip; Queen Mary 2 (2004) på 151.000 tonn. Alle tre har skrog med forsterket stål og høyt fribord, bygget for fart og oversjøiske kryssinger, uten problemer med å håndtere bølger på 30 meter. Selv under slike forhold ble meg fortalt at man ikke ser krusninger i et vannglass.

Kaptein Alistair Clark.  Foto: Cruise.no

Kaptein Alistair Clark. Foto: Cruise.no.

Som cruisespesialister har vi lang og bred erfaring med skip og representerer 20 rederier i Norge, en samling på 196 cruiseskip. Både rederier og skip er høyst forskjellige, både byggemåte og miljø om bord. Cruise.no samler all tilgjengelig informasjon fra egne og kunders cruiseopplevelser og tør påstå at vi vet en del om cruise. Hvis du forteller meg hvem du er så skal jeg finne både rederi, skip, seilingsrute, lugar og riktig pris for deg. De fleste skip krysser de store hav for posisjonering, gjerne høst og vår, og ønsker selvsagt å fylle opp lugarene. Det er absolutt ikke alle seilinger vi anbefaler for dette – eksempelvis anbefaler vi våre kunder å være selektive ved valg av skip til en transatlantisk kryssing i nordlige farvann på høsten.

Flyer Cruise.no_002

Foto: Cunard.

På tross av mange gjester så fungerte innsjekkingen smidig og raskt. Det var kjemisk fritt for både karibiske rytmer og fotografer ved ombordstigningen. Takk og pris. Etter å ha vært om bord i mange skip i alle segmenter og størrelser så overgår dette skipet det meste. Ikke på grunn av størrelse, luksus eller service, men på grunn av atmosfæren, elegansen, omgivelsene og den innarbeidede roen og rytmen om bord – både blant gjester og mannskap.

Cunard dronninger.  Foto: Cruise.no

Cunard-dronninger. Foto: Cruise.no.

På bekostning av noe plass i kasinoet har skipet innredet 7 singellugarer med super plassering midtskips på babord dekk 2, i umiddelbar nærhet til Golden Lion, en engelsk pub som like gjerne kunne ligget midt i London. Her fantes alle tenkelige ølsorter og selvsagt engelsk fotball på flere skjermer.  Min singellugar var overraskende stor, riktignok uten balkong, men med stort vindu. Det var først og fremst sengen som appellerte til en singel tilværelse om bord. Men 120 cm er mer enn godt nok, så lenge det er bredden vi snakker om. Selv på QE er man henvist til sikkerhetsrutiner med oppmøte på Muster Station og prøvekjøring av flytevester. Til og med denne pålagte aktiviteten ble utført med stil.

QE SINGLE CABIN NO 2014

Min singellugar på dekk 2. Foto: Cruise.no.

QE Single Stateroom layout

Eksempel på singellugarenes planløsning. Foto: Cunard.


Lørdag 20. september – Egeerhavet

IMG_6847

Friske blomster og fersk frukt på lugaren. Foto: Cruise.no.

Etter min mening er det helt perfekt å tilbringe første dag av et cruise på sjøen slik at en blir kjent med skipet og rutinene om bord. Programmet for dagen, som alltid ligger utfordrende på sengen kvelden før, inneholder det meste fra utflukter, underholdning og filmer, til turnering i Bridge og Shuffleboard samt Bingo! Ettersom det er mange briter om bord så er dette faktisk veldig populært. Jeg registrerer litt for sent et sentralt punkt innenfor mitt interessefelt – kl. 08.30 Solo Travellers Meet Point. Med andre ord noe å merke seg til i morgen. På sjødager i solrike strøk kan det ofte være en utfordring å finne solstoler på dekk. Her fantes det heldigvis imøtekommende mannskap som var svært kreative på å finne den beste plassen for deg. Her er det ingen pågående kelnere som maser om «more drinks», men de er der når du trenger dem. De har et øvet hovmesterblikk og vet åpenbart alt om diskresjon og riktig tilstedeværelse. Man blir ikke glemt selv i en singellugar om bord på Cunard. Å være eneste nordmann, og dertil singel, var nok som en kuriositet og langt på vei en attraksjon å regne. Den første elegante invitasjonen var fra Principal Medical Officer Dr. Peter Hawthorne, som jeg fikk til bords på denne lørdagskvelden – med kurs for Bodrum i Tyrkia.

Middagsinvitasjon fra Dr. Peter Hawthorne.

Middagsinvitasjon fra Dr. Peter Hawthorne. Foto: Cruise.no.

Her var det formelt antrekk og mange striper på uniformene. Jeg følte meg svært komfortabel ved den irske doktorens side, han var særdeles sjarmerende, født på 50-tallet som meg, kjørte Harley Davidson, bodde i Marbella og hadde 14 års fartstid i Cunard. Hans øvrige håndplukkede gjester rundt bordet var nær familie og to par fra Sør-Afrika og Canada.

Det er jo dette cruise dreier seg om – å gi av seg selv og ha gode samtaler med sosiale folk fra hele verden. Alle har en historie å fortelle. 

20140920_210641(2)

Middag ved Dr. Hawthornes bord. Foto: Cruise.no.

Vi seiler nå langs den nordlige kystlinjen av Kos og passerer Steno Ko som skiller det tyrkiske fastlandet fra Kos med bare to og en halv nautisk mil. Gjennom natten fortsetter vi nordøstover igjen forbi den tyrkiske øya Karaada på babord side, min side, før vi tar losen om bord.

Singel lugar nr 2014.   Foto: Cruise.no

Singellugar nr. 2014. Foto: Cruise.no.


Søndag 21. september – Bodrum, Tyrkia

Bodrum er en sjarmerende fiskelandsby bygget rundt en i øyenfallende 1500-talls borg ut mot havet. Med sin sentrale beliggenhet har byen overlevd både greske, tyrkiske og persiske herskere. Et besøk under borgen, hvor det finnes et arkeologisk undervannsmuseum, er vel verdt spaserturen fra skipet. Ettersom svært mange om bord forsvant på diverse utflukter eller på stranden for å bade i havet, føltes skipet nærmest forlatt. En god anledning til å utforske alle gjemmesteder om bord.

Cunard's historie.  Foto: Cruise.no

Cunards historie. Foto: Cruise.no

Cruise.no representerer 20 cruiserederier og vi har spesialisert oss på cruise på havet – verken ferier på elver, veier eller skinner. Stadig flere oppdager verdien i en cruiseferie, ikke minst at man pakker ut bagasjen én gang – for deretter å seile ut i en verden med et hav av muligheter. Heldigvis er det stadig færre som tror at det koster mer å bestille fra en cruisespesialist. I en jungel av kampanjer, tilbud og fristende priser så har vi oversikten og holder orden på kundenes lojalitetsprogrammer og spesielle behov om bord. Vårt mål er å gi våre kunder høyest verdi for pengene. Dermed er det sagt.

Dekk 10 Trapp A.  Foto: Cruise.no

Dekk 10 Trapp A. Foto: Cruise.no

Queen Elizabeth er ikke bare konstruert for fart, men har også en planløsning som, i den grad det er mulig, imøtekommer alles behov. På dekkene er det opptil flere miljøer, akterdekket med pool og solsenger samt et litt mer innelukket poolområde forut for midtskips, litt mer i ly for vinden. Hvis man søker helt ro så er det flust av hyggelige områder på de øverste dekkene, hvor man også kan utforske engelsk Croquet, tennis, golf og Shuffleboard.

Grand Suite.  Foto: Cunard

Grand Suite. Foto: Cunard.

Princess Grill finnes på dekk 11, elegant skjermet for de øvrige om bord, med litt tykkere madrasser på solsengene og større lugarer og suiter med egen butler. Jeg har selv opplevd The Grill Experience om bord på Queen Mary 2 – en seilas man sent glemmer. Fra øverste dekk har man en spektakulær oversikt over akterdekkene og omgivelsene, men det ligger i kortene at verken bingo eller karaoke står på hovedmenyen. Det geniale er at man likevel kan leve ut sine drømmer på resten av skipet – for så å trekke seg tilbake til sin suite etter endt oppdrag.

Croquet på dekk 10.

Croquet på dekk 10. Foto: Cruise.no.

Mange mener at biblioteket er skipets hjerte. I så fall har Queen Elizabeth et stort hjerte – utvalget av bøker over 2 dekk kunne nærmest konkurrere med Tanum på Karl Johan – et godt eksempel på at Cunard ikke lar verdifullt innhold gå på kompromiss med sin klassiske stil, historie og tradisjoner. Personlig mener jeg at det var en riktig prioritering å minske kasinoet til fordel for min singellugar. Dersom rederiet kun hadde tenkt inntekter så finnes det mange nydelige salonger om bord og gjemmesteder for bokormer og kontemplering.

Biblioteket om bord.

Biblioteket om bord. Foto: Cruise.no.

Jeg følte meg komfortabel som singel mann om bord, men opplevde likevel at også her får kvinner større oppmerksomhet som single enn menn gjør. Ikke minst kom dette til overflaten på parketten hvor skipet har engasjert velvoksne mannlige dansepartnere som, uten pusterom, engasjerte ledige danselystne kvinner. Disse var virkelige danseløver og svært mange løvinner benyttet muligheten til en uforpliktende svingom. For sikkerhets skyld var løvene behørig merket med Cunard-skilt på det hvite jakkeslaget. Dermed var all eventuell mistenksomhet om andre hensikter godt dokumentert. Og danse kunne de – alt fra Rumba, Cha Cha Cha og Tango, til Limbo, Swing og Wienervals. Hvilken herlig pensjonstilværelse, tenkte jeg i min single tilstedeværelse.

IMG_6850

Full fart på dansegulvet. Foto: Cruise.no.

Kveldens antrekk var uformelt, hvilket i hovedsak betyr jakke for menn og ikke nødvendigvis slips. Kveldens show, «Broadway to Bublé» i Royal Court Theatre, var ved sangartisten Stuart Gillies, som åpenbart var mer kjent i USA enn i Norge, og leverte sanger fra musikaler over en lav sko – som Michael Bublé, Frank Sinatra og Billy Joel. Teateret kan nærmest sammenlignes med Royal Albert Hall, her var det britisk stil og høy kvalitet med balkonger og plysj tvers igjennom – og ikke minst god stemning.

Royal Court Theatre.

Royal Court Theatre. Foto: Cruise.no.


Mandag 22. september – Santorini, Hellas

Vakre Santorini ligger sør i Egeerhavet og her ligger vi for anker, noe som både er nødvendig og svært spektakulært. Ettersom bukten – eller mer riktig krateret etter vulkanen – er nærmere 400 meter dyp, kan alle skip ankre opp der de ønsker. Her ligger yachter og luksusskip om hverandre og folk om bord knipser i vei. Ikke minst gjelder dette japanske livsnytere, som det er en håndfull av om bord. De hvite husene på Santorini henger som et perlekjede langs den vulkanske fjellkjeden. De som skal på utflukter blir håndtert uten forsinkelser og fraktet i land i skipets egne livbåter. Tenderne går i skytteltrafikk mellom skip og land hele dagen, og man ønskes blidt velkommen hjem ved ombordstigning. Det er flere måter å komme seg opp til bebyggelsen på – og noen angret på at de hadde valgt esel som transportmiddel opp.

Ettersom jeg har vært på Santorini noen ganger så benytter jeg muligheten til en stille dag om bord, uten en eneste avtale, riktignok brøt jeg en avtale med meg selv om å prøve treningsapparatene. Jeg er ganske streng med meg selv og tar sjelden heisen når jeg er på cruise. Det kan bli en del trim ut av det når man frekventerer jevnlig mellom dekk 2 og 10. Walk a Mile på dekk 3 er også et godt alternativ for å døyve samvittigheten, men løp, eller gå som jeg foretrekker, alltid mot klokken.

QE WALKATHON DECK 3

Walkathon, dekk 3. Foto: Cruise.no.

QE SUN DECK AFT

Bassengdekk akterut. Foto: Cruise.no.

Lunsj med Fish & Chips på Golden Lion kunne like gjerne vært servert midt i London. Chesterfield, et hav av muligheter med engelsk øl og en dreven kelner fra Tottenham Court Road.

QE GOLDEN LION

Golden Lion. Foto: Cruise.no.

En av spesialrestaurantene ,The Verandah, var fullbooket denne kvelden også, men jeg trives egentlig godt ved mitt singelbord i Britannia Restaurant. Det hjelper godt at min filippinske kelner er begeistret hver gang jeg kommer, er på fornavn og vet nøyaktig hvordan jeg ønsker mat og vin. Man får gjerne litt fortjent oppmerksomhet som singel reisende og jeg må krydre min forklaring noe om hvorfor jeg reiser alene. Avstanden til mitt nabobord kan oppleves som endeløs selv om den kun er 15 centimeter. En singel mann fra Norge er åpenbart en kuriositet, men når isen først er brutt så er samtalen med mine nye venner fra Derby godt i gang, og Bob forteller saftige historier fra en svunnen tid som pilot i British Midland. Dette er mye av det cruiselivet handler om – sosiale mennesker uten filter som har det hyggelig sammen.

QE INFORMAL

Skilt som omhandler dresskoden om bord. Foto: Cruise.no.

Etter en hyggelig middag og show med danserne Massimo & Alesia må jeg se innom Pat Patton, en entusiastisk pianist som overgår det meste i 60-tallsmusikk og utholdenhet. De fleste om bord, inklusive meg selv, har et nært forhold til disse tekstene. Min singellugar er sirlig redd opp og sjokolade, selvsagt i Cunard-innpakning, venter på sengen – en godbit som jeg aldri helt har forstått hensikten med når man går til sengs. Attpåtil ligger det to sjokolader der – på min single seng.

QE THANKS FROM NORWAY

Plaketter fra reisemål i Norge. Foto: Cruise.no.


Tirsdag 23. september – Katakolon, Hellas

Om natten har vi seilt mellom de peloponnesiske øyer før vi la til i sentrum av Katakolon, en svært liten landsby med utsikt over Det ioniske hav. Denne lille havnen preges av at det ligger tre cruiseskip inne samtidig, og det er ingen tvil om hvilket av disse som fremtrer som dronningen og utstråler mest karisma.

Karakteristisk profil.  Foto: Cruise.no

Karakteristisk profil. Foto: Cruise.no

På tross av at vi er i september så strømmet det barnefamilier i land fra de to andre skipene. Etter mitt møte i dag med Hotel Manager om bord, David Hamilton, så legger Cunard ikke skjul på at de gjerne ønsker barn velkommen om bord på Queen Elizabeth, men det er ikke tilrettelagt i særlig stor grad. Han påpeker at de først og fremst må legge forholdene til rette for voksne par – samt noen avvikere som meg. De har likevel en del barn om bord i ferietiden, og de som ønsker en voksenferie bør unngå juli, august og julecruise. Queen Elizabeth hadde opptil 150 barn om bord i august og da blir det trangt ved poolen som ikke er tilpasset dette. Som David Hamilton selv sier, så ønsker gjerne besteforeldre å ha med barnebarn på cruise, men ønsker ikke at andre har det. Vår viktigste misjon er å lose rett folk til rett skip. Noen ønsker faktisk mageplaskkonkurranser – for disse er ikke Cunard Line riktig sted å være. Vi vet derimot mye om hvilke andre skip de da bør velge.

QE WALK A MILE DECK 3

Walk a mile, dekk 3. Foto: Cruise.no.

Det er en stund siden Cunard’s RMS Britannia satte seil i Liverpool for å krysse over til New York via Halifax og Boston. Den 4. juli 1840 kastet hun loss med 115 passasjerer om bord og et mannskap på 89 samt 600 tonn kull, postsekker, kyllinger og en ku for å servere frisk melk – og ikke minst tre katter for å holde rottebestanden i sjakk. Med en fart på ni knop tok turen 14 dager, som slettes ikke var dårlig på den tiden. Prisene for et identisk jubileums-cruise på 10 dager fra Liverpool på 175 årsdagen 4. juli 2015 er langt fra avskrekkende, snarere tvert om, hvis man kan måle en slik opplevelse i penger.

QE AFTERNOON TEA QUEENS ROOM

Afternoon Tea servert med hvite hansker. Foto: Cruise.no.

QE AFTERNOON TEA WHITE GLOVES

Afternoon Tea servert på elegant vis. Foto: Cruise.no.

I det britiske imperiet er Afternoon Tea en alvorlig og høyt verdsatt tradisjon – i Queens Room at 4.30 PM er man nærmest hensatt til en god miks av Raffles, Savoy og Taj Mahal Hotel. Ikke bare på grunn av et mangfoldig innslag av hvitkledde kelnere med hvite hansker, men også de klassiske omgivelsene og søylegangene rundt parketten. Det er langt herfra til kaffe og snitter. Både te, scones og kanapeer ble servert med den største eleganse akkompagnert av en bukett asiatiske fiolinister. I en slik atmosfære fornemmer man en storhetstid uten sidestykke – helt til en gjeng amerikanere vaglet over parketten, ikledd særdeles upassende korte benklær, slipperser og t-trøyer uten krave – påklistret «I Love LA». En slik erkjennelse burde kanskje avstedkommet et annet ferievalg enn Cunard Line og Queen Elizabeth.

Vakker musikk. Foto: Cruise.no

Vakker musikk. Foto: Cruise.no

QE BAR DECK 2

Bar på dekk 2. Foto: Cruise.no.

Med 174 års erfaring så vet Cunard Line en del om hvordan livet om bord fungerer, og ikke minst hvordan et cruiseskip bør konstrueres. Det er praktisk at Queen Elizabeth har konsentrert underholdning, restauranter, shopping, kasino og aktiviteter på dekk 2 og 3, altså med min singellugar midt i sentrum av begivenhetene. Dertil er Lido-restauranten typisk for frokost og lunsj, samt diverse bevertning og barer på dekksplanet, lagt til dekk 9 og 10. Alt mellom er stort sett lugarer. Ettersom skipets lengde er på hele 325 meter så blir det fort noen kilometer å spasere gjennom disse severdighetene. Play Zone for barn og ungdom ligger på dekk 10, men på dette cruiset var det ikke behov for å holde disse åpne.

QE CHURCHILL'S CIGAR LOUNGE

Churchill’s Cigar Lounge. Foto: Cruise.no

Blant mange lounger var Churchill’s Cigar Lounge spesielt særpreget, men av en eller annen grunn så var den fri for sigarduft. Krigsherren var derimot behørig avbildet i kjent positur. Stedet for de virkelig danseglade var The Yacht Club på dekk 10, hvor imperiets cruisegjester utøvet ymse akrobatikk langt ut i de små timer.


Onsdag 24. september – Ioniske hav

Queen Elizabeth er langstrakt, tung og slank, hvilket gjør at hun er stødig pålitelig over de store hav, men noe påvirkelig for sidebølger. I natt var det ugunstig vind- og bølgeretning, men med singellugar lavt på dekk 2 midtskips var jeg nærmest uberørt. Et godt synlig, eller mer presist usynlig, bevis for nattens vær var at vinduet var dekket av salt – fra havet mellom Adriaterhavet og Middelhavet, på vei mot Italia og mangfoldige Napoli. Vi har satt kursen vestover og skal i kveld gjennom trange Messina-stredet, som er kun en og en halv nautisk mil bred.

20140922_095144

Foto: Cruise.no.

Dette er dagen for frokost på lugaren. Mange med meg føler seg vel med britisk stil og eleganse, og Cunard må være et av de mest kjente varemerkene i det britiske samveldet – ikke uten grunn. Både logoen og de kjente fargene som går i sort, rødt og gull omfavner hele konseptet. Frokostbrettet ble elegant servert på min singellugar med et stort indisk smil, og med sin lange erfaring fra Cunard kunne han fortelle om hvordan de hadde bygget om til en del singellugarer om bord. «The world is changing and so are we». Da han stod i døra så gikk tankene til Taj Mahal Old Wing på 80-tallet, da jeg reiste en del rundt i India. Tallerkener var sirlig signert Wedgewood England 1759 made for Cunard, English Breakfast og egg over easy. På duken var selvsagt en stor Cunard-logo med påskriften «It isn’t that life ashore is distasteful to me. But life at sea is better. Sir Francis Drake».

QE LOBBY AREA

QE lobby. Foto: Cruise.no.

Dagsprogrammet er både omfattende og mangfoldig, og forteller noe om at ethvert rederi må etterleve Darwins lov – Survival of the fittest. Valgets kval består blant annet i programposter som: Rise & Shine, Travelling into space med Dr. Jeffrey Hoffman, walk-in barber shop, morgentrim, Solo Travellers Meetpoint, kryssord og quiz under skipets ledelse, fotavtrykk med inngående analyse av ganglag, fot- og ankelmassasje, Dr. Daniel tilbyr slitne å bli 10 år yngre på 10 minutter, Bridge og Whist i The Cardroom, bordtennisturnering, kino med Dead Dumb Diary, Hoopla Competition with Entertainment Staff – som muligens kan være en interessant aktivitet for en singel som meg, Afternoon Tea i dag med harpist, Afternoon Trivia i Golden Lion Pub, nautiske kart for denne seilingen auksjoneres ut til inntekt for The Prince’s Trust, Friends of Bill W, Friends of Dorothy – sounds interesting, Sunset Stretch and Relax i det fantastiske Royal Spa Fitness Center, Deck Quoits Tournament, pianospill med Pat Patton, Sail Away Party at 05.30pm, og deretter er programmet pakket av musikalske innslag med alt fra harpe og piano til DJ og storband. Skulle man ha tid til overs så er TV-programmet på lugaren nærmest uendelig – selv på min singellugar.

Pooldeck Queen Elizabeth.  Foto: Cruise.no

Bassengdekk Queen Elizabeth. Foto: Cruise.no.

Cruise er en fantastisk måte å ta seg mellom kontinenter på, og da i særdeleshet med Cunard,  såfremt man trives i slike omgivelser. I et forsøk på å være objektiv så kan jeg ikke unnvære å tenke på hvor mye verdi man får for pengene på et cruise. Jeg sitter her på min singellugar i min gode stol og inntar en frokost som kan måles med The Savoy i London. Man kan kjøpe et verdenscruise med Cunard fra kr. 850 per døgn med alt inkludert, rent bortsett fra alkoholholdig drikke, mens prisen på Savoy er kr 3.500 for Bed & Breakfast – og vesentlig mer for en singellugar!

Havet er uendelig – hvis det ikke var for de saltbelagte vinduene på min lugar, så kan man lett forstå at havet har gitt oss inspirasjon gjennom alle tider.

Jeg var så heldig å bli invitert til Captein Alistair Clark’s Cunard World Club Party, i formelt antrekk og Champagne med ditto tilbehør. Det er stilfullt når offiserene stiller i hvitt og utmerkelser blir utlevert både til månedens ansatte, som denne gangen var renholder på dekk 1. Det andre ytterpunktet var en gest til Annemarie Koehler som hadde 2757 dager om bord på Cunard, fordelt på 148 cruise. Altså på tross av at hun har vært på cruise i 7 år til sammen, så fyller hun 100 år i 2017 og har selvsagt allerede bestilt sitt verdenscruise til jubileet.

20140924_190417

Captain Alistair Clark’s Cunard World Club Party. Foto: Cruise.no.

20140924_204527(2)

Kokkene i Britannia Restaurant. Foto: Cruise.no.

Denne kvelden valgte jeg å sitte ved et firemannsbord på Britannia, dekk 3. Etter at alle hadde introdusert seg, og min single tilstedeværelse var godkjent, så var praten i gang. Jeg tenkte at de andre var en datter med sine foreldre, men så enkelt var det ikke. Edna fra Glouchester var jordmor til Carols to voksne barn, og Norman var tidligere drosjesjåfør i London – som mest minnet om en humoristisk tegneseriefigur – og som skulle cruise videre med Queen Elizabeth. Alle tre var medlemmer av World Club Cunard, med sorte belter i cruise. De ble svært interessert i meg, åpenbart ikke grunnet min single tilværelse, men fordi jeg var i bransjen. Carol spør om hvilket cruise jeg vil anbefale? Jeg ba henne fortelle hvem hun er og det ble en lang og avdekkende samtale om mangt.

Carol og jeg landet på et interessant kompromiss – i dobbeltlugar og All Inclusive –  ettersom hun beskrev sin mann som både snobbete og en nerd på gode årgangsviner. Middagen ble avsluttet med pomp og prakt og sang fra kokkekoret. Egentlig var det vi som burde synge for dem. Kelnerne fra mitt singelliv, Nanie og Romeo fra restaurantens nederste dekk, kom opp med en selvlaget mappe med sirlig håndskrift; «Something to remember», med bilder og menyer fra dagene med dem. I morgen tidlig seiler vi gjennom Salerno-bukten mellom Capri og Campanella mot Napoli – selve fødestedet til Pizza Margherita – som med sin røde Pomodoro, grønne basilikum og hvite mozzarella symboliserer det italienske flagget.


Torsdag 25. september – Napoli, Italia

En imponerende guide over Napoli ligger klar samt nødvendig informasjon om ankomsten i Civitavecchia i morgen. Mange har pakket sekken for å oppleve Capri, Pompeii, Vesuv, Sorrento eller Amalfikysten. Jeg begynner å få smaken på cruiselivet og skulle gjerne vært med videre, men pliktene kaller. Selv om det er litt vemodig så kan det hende at jeg møter flere av disse fantastiske menneskene igjen – de har i alle fall bidratt til at jeg allerede sysler med tanker om et verdenscruise med en av rederiets dronninger.

Foto: Cruise.no

Foto: Cruise.no

Queen Elizabeth er et skip for små og store anledninger. Nå vet jeg mye om hva som kan arrangeres om bord og hvilke personer som kan skreddersy et arrangement. Selv om jeg har lagt de fleste store anledninger bak meg så må jeg likevel leke med tanken om hvilken opplevelse man kan få ved å arrangere et bryllup med vielse fra prest om bord og seremoni i glamorøse omgivelser med kaptein og offiserer i gallauniformer i Queens Room. For ikke å glemme brudesuiten – som selv en singel reisende vil misunne.

QE QUEENS BALLROOM DANCING

Queens Room – stedet for Ballroom Dancing. Foto: Cruise.no.

Etter at jeg har inntatt min favorittomelett, tomatjuice og frukt, så har min alltid smilende Ramel redd opp og ryddet lugaren – uten å ha laget apekatter eller svaner av håndkleet. Takk og pris. Fra min singellugar seg jeg rett inn i Celebrity Reflection, som også er et flott skip. Det er nok mange derfra som ville trives godt om bord i Queen Elizabeth – og muligens vice versa. Nettopp derfor er denne industrien så spennende og mangfoldig. Det er små nyanser som skiller, men de er hver for seg så viktige at man ikke bør feile med noe som betyr så mye som en feriereise til havs. Jeg har nærmest jobbet i shipping og reiseliv hele livet – og mye har heldigvis skjedd siden jeg var om bord i det russiske cruiseskipet Maxim Gorkij, tilhørende Black Sea Shipping, på 70-tallet. Som den gang, er likevel det viktigste at passasjerene har gode opplevelser om bord og formidler disse til andre.

Queen Elizabeth, Napoli  Foto: Cruise.no

Queen Elizabeth i Napoli. Foto: Cruise.no

Vi ligger i gangavstand til sentrum av Napoli og her må jeg selvsagt innta en italiensk lunsj med pizza – på en restaurant med rutete duker og «Free WiFi». Nettilgang over satellitt om bord er av variabel kvalitet og er absolutt ikke gratis, men man skal ikke gå mange meter i havnen før man oppdager at gratis internett har blitt et viktig salgsargument for å få inn kunder. Jeg kjøpte en pakke på 510 minutter om bord til 168 dollar, og det var vel verdt pengene. I kveld har jeg endelig fått et singelbord på Verandah – restauranten som kan smykke seg med den høyeste utmerkelsen hos Cunard. Etter at de hadde rigget til mitt singelbord kom den første overraskelsen, i form av en tomatformet introduksjon til resten av måltidet og servicen – som åpenbart fortjener sin plass på Cunard-pallen.

Frokost på singel lugaren. Foto: Cruise.no

Frokost på singellugaren. Foto: Cruise.no.


Fredag 26. september – Civitavecchia (Roma), Italia

Kofferten er pakket og jeg er klar. Det er en utfordring å arrangere frokostbuffet på et cruiseskip uten at det har snev av kafeteria. Her mangler imidlertid intet – man finner alt fra havregrøt til hummer med alt tenkelig tilbehør. Jeg tar et singelbord ved vinduet og nyter soloppgangen over Civitavecchia. MSC Fantasia glir på plass ved siden av oss og det er stor fotoaktivitet på dekk – Cunard og Queen Elizabeth har en egen posisjon i dette markedet. Jeg kneiser lett mot fotografene – det er jo ingen der som ser at jeg er singel reisende på cruise.

QE HIDEAWAY DECK 3

«Hideaway» på dekk 3 med MSC Fantasia i bakgrunnen. Foto: Cruise.no.

På min singellugar nummer 2014 ligger kofferten og gaper mot meg – og mest av alt skulle jeg gjerne pakke ut igjen. Min kavaler på lugaren, Amanda Reid, ønsker meg god tur tilbake til Norge – fra min store widescreen-TV. Det er fredag morgen og nå går turen til flyplassen, fullastet med gode minner – og jeg gleder meg til å reise direkte på hytta i helgen for å putre ut på fjorden og sette krabbeteiner. Det er nettopp dette som gjør sjølivet så mangfoldig. Disse ytterpunktene, som hver for seg er fantastiske opplevelser, gir grobunn for vårt slagord i Cruise.no – Et Hav Av Muligheter.

Takk for nå.  Foto: Cruise.no

Takk for nå. Foto: Cruise.no.

Jeg har lært meg at man aldri er utlært i denne bransjen. Det er stadig nye oppdagelser som vi kan dele med våre kunder. Det er med ydmykhet, ærbødighet og respekt jeg takker av på Queen Elizabeth og håper at jeg snart igjen vil få anledning til å oppleve dette fantastiske skipet. Et brev med varme ord undertegnet David Hamilton ligger på min seng – en takk for at jeg valgte Queen Elizabeth. I dette tilfellet var det hun som valgte meg, og jeg skylder Cunard en stor takk for at jeg fikk denne muligheten. Jeg gleder meg til å formidle mine inntrykk til norske cruisegjester – de har mye å glede seg til!

– Johnny Bråthen, Cruise.no

20140926_072826

Foto: Cunard.


Nyttige lenker:

Kontakt oss:

Hvis du ønsker mer informasjon om Cunard, Queen Elizabeth høre mer om andre rederier, seilingsruter eller motta et cruisetilbud, kan du kontakte oss på telefonnummer  67 43 02 00 eller ved å sende epost til post@cruise.no. Du er selvsagt også velkommen innom vårt kontor på Vippetangen for en cruiseprat når som helst. Vårt kontor er åpent hverdager fra kl. 08:00 til 16:00. Velkommen!

7 thoughts on “Om bord på Queen Elizabeth fra Athen til Roma

  1. Rune Nielsen sier:

    Du er heldig som har kjennskap både til en norsk og en engelsk Queen Elizabeth, selv om skrive måten er «litt» forskjellig.
    Har lest ditt reisebrev med stor interesse, men har den svakhet at om sommeren ved Middelhavet foretrekker jeg Spania.
    Men mange av oss er forskjellig……

    Lik

  2. Geir Gjørva sier:

    Hei,
    Vi reiste med «QE» rett etter deg i fjor høst. Athens/Pireus – Roma/Civita
    7. til 14. november. Vi vil leve lenge på denne opplevelsen, og skriver
    under på alle dine gode punkter om opplevelsene ombord dette fantasiske skipet. Atmosfæren og servicen er bare helt fantastisk!
    Kan anbefales på det varmeste.
    Still a touch of cruising by Cunard!

    Lik

    • Cruise.no sier:

      Hei, Geir. Det var hyggelig å høre. Vi i Cruise.no har utelukkende positive erfaringer med Cunard. Den historiske og elegante atmosfæren om bord er, etter vår mening, noe få (eller ingen?) kan måle seg med. Også helt enig med deg når det gjelder servicen om bord! Vi gleder oss allerede til neste seiling med en av de tre dronningene. Med vennlig hilsen Cruise.no

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s