Reisebrev fra Costa Diadema

Dag 1 – Ombordstigning

Da var endelig tiden inne for å oppleve Costa Diadema!

00017844

Foto: Costa Cruises

Costa Diadema er det nyeste, største og mest storslåtte skipet i Costa Cruises‘ flåte. Diadema er rederiets nye flaggskip og passer for gjester som setter pris på en uformell og italiensk atmosfære. Costa Diadema er et familievennlig skip og startet sine seilinger i november 2014.

• Tonnasje: 114.500
  • Lengde: 290,2 meter
  • Passasjerkapasitet: 3.800 (basert på to personer i hver lugar)
  • Mannskap: 1.090
  • Byggår/renovert: 2014
  • Registreringsland: Italia

Du kan lese mer om skipet her.

Finn & bestill cruise med Costa Diadema her.

Interessert i lignende informasjon om andre skip/rederier? Meld deg på vårt nyhetsbrev for cruisenyheter og -tilbud hver uke.

Cruise fra Barcelona

Dette cruiset startet i Barcelona. Hit fløy vi enkelt og raskt fra Gardermoen før vi tok taxi videre til havna. Turen tok ca. 20 minutter og kostet ca. 25 €. Da vi var framme på cruiseterminalen i Barcelona litt tidligere enn innsjekk klokka 14.00, så slappet vi heller av ute på terrassen i 15 grader og strålende sol. Her var det lite som minnet om at det var mindre enn 4 uker til jul!

Heldig var jeg som hadde en utvendig Premium-lugar om bord på Costa Diadema, nr. 1331. Lugaren hadde 2 bad, men det er visst ingen logisk forklaring på hvem som har 2 bad eller 1 bad.

En tur innom «broen» var med, her er det streng sikkerhetskontroll, så vi var heldige som fikk en omvisning. En liten tur innom noen visningslugarer fikk vi også inn. Beklageligvis var det veldig fullt på skipet, så vi fikk kun sett utvendige lugarer, balkonglugarer og suite.

Vi fikk i oss litt mat i Costa Diademas buffetrestaurant, samt litt drikke (vi hadde «Piu Gusto» drikkepakke). Her er det veldig italiensk mat, så det ville kanskje vært bedre å ta en lunsj i hovedrestauranten hvor det er litt mer kontinental lunsj for skandinavene.

Sikkerhetsøvelsene blir bare mer og mer viktigere om bord på et cruiseskip. Her var det med andre ord bare på med redningsvestene og bli med på demonstrasjonen.

Etter en begivenhetsrik dag, så var det godt med middag. Denne kvelden hadde vi fått bord på pizzarestauranten- er det noe italiener KAN, så er det Pizza- NAM! Dessverre så var jeg så sulten på dette tidspunktet, så ingen bilder. Det ble en tidlig kveld, da vi visste at vi skulle opp tidlig neste dag.

Dag 2- Palma de Mallorca

I Palma de Mallorca var det duket for en organisert utflukt; «Pasion at the son» – noe jeg trodde innebar en tur til en vingård, men så feil kan man ta. Dette er mer en «city-tour» rundt om i Palma by. Først en tur til perlefabrikken, så en rask tur over fortauskanten til tyrefekterarenaen. Her finnes det fortsatt tyrefektingsshow- ikke noe for en i Dyrebeskyttelsen, slik som meg. Ellers benyttes arenaen til konserter og andre arrangementer. Det er kun i Catalonia-regionen at tyrefekting er forbudt.

Les om cruise fra/til Palma de Mallorca her.

Da det fortsatt var noen timer igjen til vi må tilbake på skipet, benyttet jeg tiden GODT- et must er Parmaskinke med godt tilbehør. Vi finner omsider en åpen restaurant da siesta endelig er over!

Noe om er veldig greit dersom du er med på en organisert utflukt, er at man har inkludert transport tilbake til skipet – selv om utflukten varer kun i 3 timer og skipet ligger inne 4 timer til. Skulle det HER bli forsinkelser i trafikken, så er du under Costa Cruises‘ ansvar, så skipet forlater deg ikke på havna. Er du på egen hånd så ta forhåndsregler om å være tidsnok tilbake til skipet. Har hørt flere som har mistet cruiset grunnet at de ikke sjekket klokken godt nok i havna de besøkte.

Det ble en liten aperitiff til utseilingen fra Palma. Middagen ble fortært i spesialrestauranten «Club Diadema«. Maten smakte utmerket, men når maten ikke kommer samtidig med de du deler bord sammen med (jeg delte et bord med 5 andre personer), og når sideretten ikke kommer sammen med hovedretten er dessverre ikke det et pluss. – I hvert fall ikke når dette er en spesialrestaurant hvor du faktisk betaler ekstra for å spise!

Etter at alle omsider hadde fått mat, ventet «White Party» – en fest som ALLE Costa-skipene har på et 7 dagers cruise. Er det noe italienere også kan, så er det å lage en fest for alle 🙂 Her svinger virkelig alt seg, fra stort til smått. Ikke blir forundret om en på 3 år danser i armene på sin far til klokken 01.00!  En egen saksofonist som spiller med musikken setter prikken over i’en.

Før føttene ikke klarte å danse mer i høyhælte sko, rakk jeg å legge ut bestillingen om å få frokost servert på lugaren- dette er noe jeg anbefaler ALLE om å gjøre når de er på cruise. Jeg var som sagt så heldig å ha en Premium-lugar om bord på Costa Diadema hvor frokost på rommet er gratis. Ønsker man ALT på menyen (som meg) så er det lov. Kriteriet for alle servitører er å bære 20 kg på ett brett, som min servitør så vidt klarte 🙂

Dag 3- Til sjøs

Dagen startet med omvisning rundt om på skipet, inkludert det enorme kjøkkenet som brer seg over hele dekk 0 – samme dekk som man har ombordstigning. Her finnes det et eget rom for hvert matprodukt som må ha en viss temperatur. Frukt i én kjøler, ost i en annen og grønnsaker i en tredje, også videre.

Etter å ha gått skipet opp og ned i flere timer, så fikk jeg oppleve 4D-kinoen – moro for de minste, men husk at dette koster penger for hver gang. På Costa Cruises’ sine skip er det mange aktiviteter tilrettelagt for de minste, men det er ikke all verdens fasiliteter – som noen av de andre rederiene, men igjen; man skal vel ikke benytte hele ferien med å kjøre radiostyrte biler eller spille X-Box heller. Alle har hver sin smak!

Les mer om cruise for barnefamilier her.

Klokken 19.15 var det tid for show! Jeg har opplevd mange show på mange ulike skip og rederier, så jeg er nok litt betenkt om dette kommer til å imponere, men det var underholdende. Igjen: Er du om bord på et familievennlig cruiserederi, så er også underholdningen tilpasset de små. Det er ikke bare broadwayshow og sangere, slik som det ofte kan være hos andre rederier.

Fra show til middag: Dette var en formell aften – noe som er på alle seilinger med Costa Cruises. Denne kvelden var vi heldige å få et glimt av kapteinene også.

I hovedrestauranten er det a-la-carte og her anbefaler jeg alle å teste ut sine nysgjerrigheter – altså mat man ikke har prøvd eller tenkt seg tidligere. Og skulle man ikke like det, så setter man det til side og bestiller nytt eller venter til neste rett. Å teste ut nye matretter i Norge kan fort bli en dyr opplevelse.

De gjenværende timene på kvelden ble på nytt danset vekk på dansegulvet.

Dag 4- Avstigning

Jeg hadde forhåndsbestilt transport fra havna til flyplassen i Roma gjennom Costa Cruises. Dette tar ca 1 time (koster ca. 300,- tur/retur), men det finnes også mulighet for å ta taxi til togstasjonen i Civitavecchia, tog til sentrum av Roma og  for så å ta nytt tog til Roma flyplass. Her må man være klar over tiden det tar å skifte mellom togene.  Beregn ca. 2 – 2,5 timer, så slipper man å føle tidspresset for å rekke flyet hjem. Dette er den mest økonomiske måten. Eventuelt kan man ta taxi hele veien, men dette blir fort dyrt.

Les mer om cruise fra/til Roma (Civitavecchia) her.

Skrevet av Ann Kristin Ulleland, Cruise.no

NYTTIGE LENKER

Les mer og se flere bilder av Costa Diadema her

Søk & bestill cruise med Costa Diadema her

Søk & bestill cruise med Costa Cruises her

Se våre cruisetilbud med Costa Cruises her

Les om Costa Cruises her

Les om cruise i Middelhavet her

Les om cruise fra/til Barcelona her

Les om cruise fra/til Roma her

Les om cruise fra/til Palma de Mallorca her

Se våre tilbud på cruise i Middelhavet her

Se våre tilbud på familiecruise her