CRUISE I MEDVIND

 

Cruise.no er Norges ledende spesialist innen cruise på havet. Selskapet representerer 20 cruiserederier i alle kategorier og formidler cruise på alle hav. Cruise.no betjener kunder over hele landet fra sine kontorer på cruisehavnen i Oslo. Selskapet (2007) har 8 ansatte og øker nå staben.

Genova Italia


Cruise.no har evaluert 2015 og starten på 2016, og synes å merke lite til nøkternhet blant reisende på havet, spesielt i det øvre sjiktet. Selskapet viser til en salgsøkning på 44% i 2015 – og veksten fortsetter i år, om enn i noe roligere tempo. Antallet utenlandsreiser fra Norge viser en nedgang på 19% i første kvartal, noe som også tilsier at vi har grunn til å være fornøyd med utviklingen, sier Johnny Bråthen, daglig leder i Cruise.no AS.

Vil du fremheve noen trender?

De fleste rederiene i massemarkedet melder om økning i Skandinavia hittil i 2016, men svak tilbakegang, eller i beste fall flat salgsutvikling i Norge. Et unntak er RCCLS nye Harmony of the Seas, verdens største cruiseskip som seiler i Middelhavet denne sesongen. Årsakene til et noe mer avventende marked er til dels rederienes prisstrategi, valuta og politisk uro. En motvekt er derimot at lavere flypriser motiverer flere til å reise. Det er en økende interesse for cruise i Sør- og Nord-Amerika med Karibia, Panamakanalen og Alaska samt Østen og Stillehavet, mens Afrika taper interesse.

Foto: Hurtigruten, MSC Cruises, Royal Caribbean og P&O Cruises.


– Ulike segmenter har ulike kriterier for hva som er viktig når de velger sitt cruise. Grovt sett kan det oppsummeres med at underholdning er viktig i massemarkedet, kulinariske opplevelser i Premium-, samt totalopplevelsen i luksusmarkedet. Erfaringer konkluderer faktisk med at det minst viktige om bord er Spa og Fitness. Andre trender er innføring av nye prismodeller med flere individuelle valgmuligheter ombord. Det legges bedre til rette for solo-reisende samt at flere reiser på lange cruise, som verdenscruise og jordomseilinger. Ellers er jo våre egne vakre fjorder en sikker vinner blant utenlandske cruisere, sier Johnny Bråthen.

Hva er kundens viktigste kilder?    

Stadig flere fokuserer på verdi fremfor pris. Cruiseopplevelsen er forskjellig hos alle, og vi må ha full oversikt og øye for detaljer for å finne riktig cruise til våre kunder. Kundens viktigste kilder er sosiale medier, varemerker og internett – og for oss er referansekunder det aller viktigste. – Vi må være synlige og tilgjengelige på alle arenaer, og en viktig oppgave for oss er å være nøytrale rådgivere og kunne lede kunden til deres drømmereise, sier Bråthen.

QUEEN MARY 2 DEPARTS LIVERPOOL FOR HALIFAX, CANADA

Foto: Cunard, her representert ved kaptein Kevin Oprey på Queen Mary 2.

 

Hvordan vil du forklare utviklingen?

Stadig flere opplever cruise som en trygg og behagelig ferieform – hvor man pakker ut kofferten en gang – for så å oppleve verden, fra sin lugar eller suite som base. Det dukker stadig opp nye aktører, spesielt nettbyråer med fokus på lavpris og dette gir økt rekruttering, kunder som i neste omgang gjerne søker råd hos en spesialist for å oppgradere neste cruiseferie. – Den viktigste årsaken til vår fremgang er spesialisering og gjenkjøp fra kunder samt et team av rådgivere med solid spisskompetanse, hevder Johnny Bråthen.

Foto: Oceania Cruises, Norwegian Cruise Line, Holland America Line og Princess Cruises


Hva betyr dette for meg som kunde?

– Vi er skomakere som blir ved vår lest. Stadig flere opplever at det har en verdi å bruke en spesialist fremfor reisebyråer, som ofte er allmennpraktiserende. Det er en fordel at vi er en nøytral rådgiver som ikke er styrt av kjeder eller eiergrupperinger. – Og det er en styrke at vi kun jobber med cruise, på de syv hav – hele dagen, hver dag, hele året, sier Bråthen.

-Vi har over 200 cruiseskip i vår portefølje – som tar om bord mellom 100 og 5600 gjester. Selv om mange skip ser like ut, så har alle sin særegenhet med kvalitet og servicenivå – og ikke minst kultur og miljø om bord. Det finnes en jungel av priser, kampanjer, om bord-tilbud og fordelsprogrammer – og mitt råd er at det kan være lønnsomt å innhente et helhetlig tilbud fremfor å fokusere for mye på pris alene.

Førstegangscruisere velger tradisjonelt og varemerke er viktig, men oppgraderer til høyere nivåer etter hvert. Vår erfaring er at de sjelden går tilbake i kvalitet. Selv om vi jobber mest i det øvre sjiktet, så er den generelle interessen for cruise viktig for oss. – Det er jo her det hele starter, sier han.

Cruise er så mangt…  Foto: Royal Caribbean, Regent Seven Seas Cruises og SeaDream Yacht Club.


Har du noen tall fra bransjen?

I år sjøsettes 7 nye cruiseskip, i alle kategorier, med en total kapasitet på 18.553 gjester. Cruiseindustrien vokser med 3% i 2016, med størst økning i Asia – selv om forventningene ikke er helt innfridd der – og utflating i USA og Europa. Nærmere 23 millioner passasjerer reiser på cruise i år, og 23% av disse er førstegangscruisere. Skandinavia representerer kun 313.000 av verdens cruisemarked og pålitelige anslag tilsier at 135.000 av disse er fra Norge. Hvilket betyr at potensialet er betydelig, avslutter daglig leder i Cruise.no.

Oslo, 2. juni 2016


Ta gjerne kontakt med undertegnede på telefon 918 85 007 dersom det er spørsmål til pressemeldingen eller om det er behov for bilder eller mer informasjon.

Johnny Bråthen, daglig leder i Cruise.no AS

(Pressemelding juni 2016.)

Kilder: SSB, CLIA


NYTTIGE LENKER

Søk cruise & bestill selv i vår døgnåpne cruiseportal

Se våre cruisetilbud i Middelhavet her

Se våre cruisetilbud i Karibia her

Se våre cruisetilbud i Sør-Amerika her

Se våre cruisetilbud i Asia her

Kontakt oss i Cruise.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev her

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s