Reisebrev fra cruise langs norskekysten med Hurtigruten

Reisebrev fra studietur med MS Nordkapp (Hurtigruten) fra Tromsø til Trondheim 27. – 30. september 2016.

Jeg har vært på cruise langs norskekysten med Hurtigruten sitt skip MS Nordkapp, og turen gikk fra Tromsø til Trondheim. Noen mener at akkurat denne strekningen er selve indrefileten av Hurtigrutens 11 netters seiling fra Bergen via Kirkenes og tilbake til Bergen, for her får man Vesterålen, Raftsundet og Lofoten på dagtid, og det samme med Helgelandskysten. Blant 10.000 øyer finner man kjente fjellformasjoner som Torghatten, De syv søstre og Hestmannen. Og for ikke å snakke om en flott by i hver ende. Siden Hurtigruten seiler sent på kvelden fra Tromsø, så kan man få mange timer her selv om man ankommer samme dag, og i Trondheim ankommer skipet tidlig om morgenen, så man kan få en hel dag her også om man reiser videre på kvelden. Men det beste er vel uansett å booke hotell i hver ende, for da slipper man å lete etter et sted å oppbevare bagasjen imens man utforsker disse byene. Eller gjøre som meg om man kan; overnatte hos venner i hver ende 🙂

image002

Det skulle vise seg at jeg valgte rette venner å overnatte hos i Tromsø!

Overnatting i Tromsø før cruise med Hurtigruten

Jeg startet turen med 2 netter hos venner i Tromsø, med biltur til fantastiske Sommarøy den ene dagen, hvor vi hadde en flott utsikt til klippeøya Håja, som mange mener at arkitekt Jan Inge Hovig brukte som mal til Ishavskatedralen i Tromsø. For meg ser det veldig ut som at det er rett 🙂 En tilleggsopplysning om Jan Inge Hovig er at han var gift med Ingrid Espelid Hovig, men tragisk nok var det et svært kort ekteskap da han døde av hjerteinfarkt kun 9 dager etter bryllupet.

image004

image006

Kveld nummer 2 i Tromsø ble også svært bra. Vi startet med et besøk ombord på MS Polarlys som lå inne til kai i Tromsø på sin ferd nordover. Det var artig å se dette skipet igjen, for jeg reiste fra Bergen til Trondheim med dette for over 15 år siden. Den gang i forbindelse med min reiselivsutdannelse. Det at man kan gå ombord i Hurtigrutens skip som ligger inne til kai, er det ikke alle som vet. Så lenge man har med seg legitimasjon, så er man velkommen ombord for en titt, så lenge skipet ligger lenge nok i havn. Etter besøket tok vi en øl på veldig hyggelige Skarven pub, før vi avsluttet med en av de beste middagene jeg noen gang har spist; fantastisk sei på Arctandria Sjømatrestaurant. Anbefales!

image008

Skarven Pub


Besøk på Polaria og skipsvisitt på MS Vesterålen

Avreisedagen møttes reisefølget på Clarion Hotel the Edge. Der satt vi fra oss bagasjen før vi gikk til Polaria, et arktisk marint opplevelsessenter. Her lærte vi litt om klima- og miljøforskningen som foregår i arktiske strøk, og ganske mye om sel.

image010image012

Så bar det avgårde bort til Hurtigrutekaia igjen, for nå lå MS Vesterålen inne. Hun var på vei nordover. På nordgående rute ligger Hurtigrute-skipene inne i hele 4 timer; fra 14:30 til 18:30.

Hurtigruten startet sine seilinger langs norskekysten med deres første skip DS Vesterålen i 1893. Den gang gikk ruten fra Trondheim til Hammerfest. Nye MS Vesterålen kom i 1983, og er oppkalt etter det første skipet. Det er et av de minste i Hurtigruten sin flåte i dag med 294 senger og en passasjerkapasitet på 516, og det nest eldste skipet som seiler langs kysten vår. MS Vesterålen er modernisert i 1988 og senest i 1995. Jeg var veldig nysgjerrig på dette skipet, siden det ligger i mellom MS Lofoten, som er det eldste i rute langs norskekysten per nå, og de nyere skipene. Og jeg ble veldig begeistret. Det første som møtte oss var en trappeoppgang og en resepsjon med skipsgulv og det hele. Herlig! Blir så glad av sånt!

image016

Og jeg synes ikke det ble noe dårligere da vi så resten av skipet. Skipet er litt enkelt innredet, men det er veldig hyggelig og veldig gjennomført. Og det litt enkle gjør også at den omfattende kunstsamlingen ombord kommer til sin rett.

 

image034

Restauranten

Førsteinntrykket av panoramasalongen er at det er litt «ferje» over den. Men de store panoramavinduene redder det hele. Og når alt kommer til alt, så er dette oppsettet helt perfekt for at flest mulig skal få nyte den fine utsikten herfra. Kan tenke meg at det er utrolig hyggelig når de reisende er samlet akkurat her under seilingene.

image036


Clarion Hotel The Edge, Tromsø

Etter besøket på MS Vesterålen, gikk vi tilbake til Clarion Hotel The Edge for en liten omvisning. Hurtigrutekaia ligger 3-4 minutters gange fra hotellet. I Tromsø er det så små forhold at de fleste hotellene ligger rett i nærheten av Hurtigrutekaia. Clarion Hotel The Edge ble åpnet 1. mai 2014, og er et veldig lekkert hotell med 290 dobbeltrom. Det er i hovedsak et konferansehotell med 11 konferanserom, og de kan holde konferanser for mer enn 1000 personer. De er også det eneste hotellet i Tromsø med Skybar, og denne kan bookes til private selskap, men i helgene er den åpen for alle. I tillegg har hotellet en flott restaurant som ligger på en åpen balkong over lobbyen, hvor vi var så heldige å få middag. Maten var super, og hele lokalet er veldig lekkert.


Midnattsskonsert i Ishavskatedralen og ombordstigning

Etter middagen var det meningen vi skulle på Rorbua en tur, men da det viste seg at de hadde et lukket arrangement denne kvelden, så ble det pub til pub runde istedenfor. Noe må man jo fylle tiden med når man venter på at Hurtigruten skal legge til kai. På sydgående rute kommer ikke Hurtigruten inn før kl. 23:45 og reiser igjen kl 01:30. Og vi stod spente og klare på kaia når Hurtigruten kom glidende under Tromsøbrua.

image054image056

Noen av oss skulle bare levere bagasjen vår før vi hoppet inn i en buss som tok oss til Ishavskatedralen for en Midnattskonsert. Det var en flott opplevelse! Vakker musikk og vokal i en kirke med fantastisk akustikk. En super avslutning på kvelden, og start på en fin tur.

image062

Etter Midnattskonserten var det buss tilbake til MS Nordkapp, og så var det rett i seng. Det var ikke mye å se av utseilingen fra Tromsø kl 01:30 om natten, for det er helt mørkt på denne tiden av året. Dessverre.


Hurtigrutens skip moderniseres

Morgenen etter var det mulig å gå ombord i møtende skip MS Richard With i Harstad da de to skipene lå inne samtidig der. Men siden vi la oss så sent, så ble ikke dette noe av. Vi gikk heller til en deilig frokost. Og etter dette var det tid for omvisning på skipet for å se på Hurtigruten sitt nye interiør-konsept. Hurtigruten skal modernisere til sammen fem av skipene. Det første som ble modernisert er MS Spitsbergen som har gjennomgått en omfattende ombygging for seiling i polare farvann. Men før skipet flyttes til arktisk farvann neste år, vil man ha mulighet til å seile med dette flotte skipet langs norskekysten i sommer, og med alle havnene på dagtid! Les mer om den unike muligheten til å oppleve norskekysten med MS Spitsbergen her.

De fire andre skipene går langs norskekysten og skal alle fornyes i løpet av 2016. Tre er modernisert til nå, og disse 3 er MS Kong Harald, MS Polarlys og MS Nordkapp. Det siste skipet som skal fornyes er MS Nordnorge, og dette skjer 28. oktober til 18. november. Alle skipene er som Hurtigruten beskriver det; pusset opp i arktisk interiør og moderne design som skal gi skandinaviske omgivelser inspirert av spektakulære norske fjell, fjorder og natur. Interiøret er preget av omgivelsenes farger og materiale. Oppgraderingen av skipene skal koste ca 550 millioner kroner, og det som er pusset opp er resepsjonen/butikk, lugarene, kafeen, baren, panoramaloungen, bistroen, akterdekket og restaurantene. Og alle fire skipene har fått nytt trimrom med landets suverent beste og mest varierte utsikt.

image064

MS Nordkapp, som vi seilte med, har rett og slett blitt fantastisk flott. Det har vært en omfattende oppussing, hvor de har laget et stort hull i skroget på skipet, kastet ut så å si alt, og fylt opp igjen med det nye interiøret. Veldig vellykket, spør dere meg 🙂

Lugarene ombord på MS Nordkapp

Lugarene på MS Nordkapp er lyse og trivelige – og som lovet: innredet etter norsk natur og farger. Det er TV på rommet, selv om jeg tviler på at de blir mye brukt på disse turene. Det er også såpe, sjampo, balsam og håndklær, men ikke hårføner. Men den får du lånt ombord, og det er nok kontakter i lugaren. Min lugar var en utvendig lugar med vindu i kategorien P2.

image074

Jeg hadde lugar nummer 536, og denne ligger på Promenadedekket på dekk 5. Selv om lugaren lå på midten av skipet, og innunder livbåtene, så synes jeg utsikten fra vinduet mitt var helt grei. På denne tiden av året var det ikke så mange som stod rett utenfor vinduet mitt heller, men det er nok flere på dekk på en varm sommerdag.

image076

Om man ønsker større plass i lugaren kan man booke en Expedition Suite, kategori Q2:

image078

image079


Restaurantene ombord

Temaet (norsk natur og farger) går igjen i hele skipet. Utrolig lekkert er det blitt!

image089

image091

«Kysten» – a la carte-restaurant

«Kysten» er a la carte-restauranten ombord. Denne restauranten er ikke inkludert i helpensjonsprisen, men om man har helpensjon for man 25% i oppgraderingsrabatt om man vil spise her. Her har man fokus på fisk, og i disken finnes det et stort akvarie med kongekrabber. En morsom gimmick er at hver krabbe har en tag som kan skannes med en app på telefonen. Denne appen gir deg igjen en link til en nettside som forteller om krabbens vekt, fangststed og fisker. Veldig artig!

På dekk 7 finner man «Multe» – Hurtigruten Bakery and Ice Cream, som er skipets kafé. Denne er ment for passasjerer som reiser korte distanser uten helpensjon. Men her ser man også at de med helpensjon handler seg litt ekstra. Som for eksempel et av de fristende rekesmørbrødene de lager her, og svelen er vel obligatorisk.

Og så MÅ man smake på isen! Denne blir laget i Lofoten og har høyst uvanlige smaker som brunost, Lofotpils, tørrfisk og rabarbra. Brunostisen anbefales på det varmeste. Overraskende nok… ☺

image105

Akkurat Hurtigrutens endringer i kafeen har fått mest omtale. Noen er skeptiske til den nye «gamle» stilen. Men vi var veldig begeistret.

Og det har også blitt en stor suksess. Pinnestolene er veldig populære, og her samles folk både for å spille kort og å pusle puslespill, og også for å jobbe litt på veien. Det er jo ikke alle som bruker Hurtigruten til ferie, men mange også kun som transportmiddel.

Så var det ut på dekk for å få med seg seilingen gjennom Risøyrenna inn til Risøyhamn. Som stortingsmann startet Richard With arbeidet med å mudre opp det grunne Risøysundet mellom Andøya og Hinnøya. Dette ville åpnet handelsstedet hans, Risøyhamn, for mer skipstrafikk. Senere ble renna utvidet slik at Hurtigruten-skipene også kunne seile gjennom. Risøyrenna er 4,8 kilometer lang, 7 meter dyp, har en bunnbredde på 100 meter og ble åpnet den 26. juni 1922.

image125

Mens skipet lå til kai i Risøyhamn besøkte vi kapteinen på broen. Han fortalte litt om utfordringen med å seile Hurtigruten pga natur og vær. Det har skjedd flere ganger at skipet ikke får lagt til havn pga vær. Trondheim f.eks. er en stor by, men Hurtigrutehavnen er veldig liten og trang, og når skipet må bakke inn, så er det faktisk ikke forsvarlig i dårlig vær. Kapteinene ombord på Hurtigruten blir sett på som verdens dyktigste sjøfolk da de seiler langs en kyst som er svært vanskelig å seile langs.
image127

Risøysundet fortsetter over i Sortlandssundet og som fører Hurtigruten videre til Sortland og Stokmarknes på sin vei sørover mot Lofoten. Før vi la til i Sortland ble det gitt beskjed over høyttaleranlegget at Hurtigrutegjester som var på utflukt med buss skulle krysse over Sortlandsbrua mens vi seilte under. Vi fulgte nøye med mens vi nærmet oss, og som bestilt dukket det opp 3 busser som begynte å kjøre sakte etter hverandre opp på broen. Akkurat da vi passerte under broen kjørte bussene over oss. Det var selvfølgelig mye tuting og vinking fra både busser og skip.

Så var det på tide med litt mat igjen. Lunsj i buffetrestauranten «Torget».

image133

Besøk på Hurtigrutemuseet i Stokmarknes

Da vi la til i Stokmarknes var vi av skipet for første gang siden vi startet. Vi besøkte Hurtigrutemuseet som åpner 2. juli 1993. Året etter fikk museet en storslagen gave fra Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS), nemlig det pensjonerte hurtigruteskipet MS «Finmarken» fra 1956. Så da kan man ta seg en tur inn i det skipet for å se hvordan Hurtigruten var for 60 år siden. Inne i museet er det mange skipsmodeller av gamle og nye skip, og mye informasjon om Hurtigrutens historie.

Hurtigrutens fokus på opplevelsesreiser

Da vi kom ombord i MS Nordkapp igjen ble jeg med på en av samlingene med ekspedisjonsteamet. Et av Hurtigrutens hovedfokus er opplevelsesreiser. Dersom du har en eventyrer i deg bør du velge en tur med nettopp MS Nordkapp eller MS Nordnorge, som kan friste med et helt nytt konsept der eventyrere får mer aktive opplevelser langs kysten. På disse skipene får du i tillegg til de vanlige reisene unike utflukter, forelesninger og aktiviteter. På MS Nordkapp er det fire personer ombord som jobber med aktiviteter. De arrangerer eventyrstund og motevisning, har kurs i bl.a. å filetere fisk, i å rake fisk og å beine ut reinsdyr. De forteller om mat og klestradisjoner i Norge, samt historie og kultur. Ekspedisjonsteamet holder flere foredrag ombord. Disse deklameres på høyttaleren, og her får man bl.a. informasjon om noen av de hele 60 utfluktene som tilbys i løpet av en hel rundreise, ting vi vil se på vår ferd i dag og i morgen, værmelding, nordlysmuligheter, lære om dyr som lever der Hurtigruten ferdes og deres adferd, og historiske foredrag om eksempelvis polfarere.

Det er mange tyskere og amerikanere ombord, og det er god informasjon på både tysk og engelsk. Og de elsker avslutningen på foredragene som er det faste; dagens norske ord. Ordet, eller ordene må sies i kor, og dette engasjerer. God stemning! Og det å ha amerikanere ombord er etter min mening et stort pluss. De er veldig engasjerte, og lar seg lett imponere. Man hører ofte at de kommer med begeistrede utbrudd, og de snakker med medpassasjerer om mat, natur og skip. De snakker om forskjellen på isbrytere og andre skip, om utforming og manøvrering. De er like interessert i det tekniske som det estetiske, like interessert i både skip og natur. Og så snakker de spøkefullt om troll. Lurer på om de kommer til å se ett…


Raftsundet, havørnsafari og Trollfjorden

Så var det seiling igjennom Raftsundet. Dette sundet er 20 km langt og ganske så trangt. Raftsundbroa går over her, og denne ble åpnet i 1998 og er veiforbindelsen til Lofoten. Men vi fikk ikke sett Raftsundet fra skipet, for vi skulle på havørnsafari, noe som innebar at vi forlot skipet i fart, i nettopp Raftsundet.

Vi måtte ned på bildekk og ut lasteluken der, og over på en fiskebåt som kjørte helt inntil skipssiden til MS Nordkapp. Veldig spennende, og ikke minst artig måte å forlate skipet på. Og jammen fikk vi se et troll også!

image143

Så bar det avgårde mot Trollfjorden, som ligger i Raftsundet. Og allerede på vei dit så vi første ørnen. Om enn på avstand. Vi kjørte inn Trollfjorden og ventet her på Hurtigruten. Det var veldig flott å se MS Nordkapp komme inn fjorden. Det er en kort fjord, men den blir fort litt trang når så store skip kommer inn her, og de stupbratte fjellveggene på hver side gjør inn- og utseilingen spesiell. Fjellene rundt er over 1.000 meter høye.

snap-001

image153

Da Hurtigruten kom inn, kjørte vi ut. Så var det bare å begynne jakten på havørna. Fisk ble delt opp i biter og kastet ut med jamne mellomrom som åte mens det ble plystret høyt. Og så kom det endelig en ørn. Men ikke så nær. Den forsvant, og etter ca 10 minutter kom det 2 til. De sirklet rundt oss, men kom ikke nærme de heller.

Men vi holdt på i ca 2 timer, og en ørn kom og plukket opp fisken fra havet rett ved siden av båten vår, og en annen ørn kom majestetisk seilende over hodene våre før den fanget fisken som ble kastet til den i luften. Fantastisk!!image161image163

Vi så vel ca 10 – 12 ørner på vår ørnesafari, så det må absolutt være godkjent. Man kan jo aldri garantere at man ser ørn på disse turene, men jeg vil likevel anbefale å kjøpe denne utflukten. Det var utrolig flott å se naturen rundt fra denne fiskebåten, og det var topp stemning ombord. En herlig avveksling.

snap-010


Svolvær, Thon Hotel Lofoten og Magic Ice

Vi ble sluppet av i Svolvær hvor vi ventet noen minutter på å få se Hurtigruten legge til.

snap-011

I Svolvær stod omvisning på Thon Hotel Lofoten for tur. Hotellet ligger rett på Hurtigrutekaia. Det var under oppussing, men vi fikk en snikkikk på de nye rommene, og de var sååå lekre!! Dette hotellet har virkelig ikke bare ett, men mange av «a room with a view»! Jeg hadde mest lyst til å flytte inn. 😃

image181

image183

Thon Hotel Lofoten

Etter hotellvisningen gikk noen av oss på Magic Ice. Dette er et lagerrom på bryggen i Svolvær hvor det er laget en utstilling av isskulpturer. Det er også en isbar der, og vi fikk servert en liten drink i glass laget av is. Stilig! Og veldig god.

image185

image186

«Nordlysgaranti» og Lofotveggen

Da vi kom ombord på skipet igjen var det inn på lugaren for å gjøre seg klar til middag. Men så kom det en beskjed på høyttaleren at det var nordlys på himmelen ute, så da var det bare å ta med seg kameraet og komme seg opp på dekk.

Hurtigruten har forresten Nordlysgaranti. Om kundene sier ifra om at de skal booke en reise for å se nordlys, og ikke ser dette, får de et nytt cruise. Og ombord på skipet er det «Nordlys-vakt», og de har vekkeliste over de som vil ringes opp og vekkes for å se Nordlyset om det skulle vise seg på natten.

Hurtigruten har nydelig mat!

Så var det tid for middag. Og mens skipet seilte avgårde langs Lofotveggen satt vi i a la carte-restauranten «Kysten» og smakte på delikatessene de serverte der, som bl.a. and og kamskjell.

image194

Fra Stamsund til Bodø krysser vi Vestfjorden, og her merket vi litt til sjøen. Det var noen ganske store dønninger, men klokken var såpass mye da dette stod på at jeg la meg uansett, så jeg merket ikke noe mer til de. Jeg sov som et barn, og sov meg forbi Bodø hvor Hurtigruten la til kai fra klokken 02:30 til 04:15.

Morgenen etter var det duket for en deilig frokost i a la carte-restauranten:

image196

Den var også veldig god selvfølgelig, og det er litt roligere her enn i buffeten, men personlig foretrekker jeg fortsatt buffeten på grunn av det store utvalget, og så liker jeg også atmosfæren og panoramautsikten der.

Og maten ombord på Hurtigruten vil jeg veldig gjerne si litt om. Hurtigruten har i tillegg til fokus på sikkerhet, kvalitet, lokalsamfunn og miljø, også et stort fokus på lokal mat. Hele 75% av maten som serveres er kortreist mat. Tidligere var det mye hamburgere og pizza, og det er fortsatt hamburgere og pizza, men det er laget ombord, fra bunnen. Råvarene som leveres til skipene leveres av lokale produsenter, og bestemmes av sesong og vær. De er derfor alltid ferske og også veldig variert. I dag serveres det ca 3 millioner måltider pr år ombord på Hurtigruten sine skip, og det tilsvarer mat og drikke for ca 400 millioner kroner.Og skipene utvikles også med grunnlag i bl.a. mat.

At de har fokus på mat kan jeg skrive under på, med STORE BOKSTAVER! Det er fantastisk mat ombord på Hurtigrutens skip. Jeg har vært på mange cruise, og med mange forskjellige rederier, men det er nesten ingen av dem som har klart å skilte med så god mat som vi fikk på Hurtigruten. «Torget» er skipets hovedrestaurant, og til frokost og lunsj er det buffet som gjelder her. Drikke får du servert ved bordet, men resten henter du selv. Og utvalget er stort, veldig variert, og ikke minst smakfullt. Du kan velge mellom varme og kalde retter, og utvalget varierte også fra dag til dag. Det var alltid spennende å komme inn i buffetrestauranten for å se hva vi fikk servert. Og i hvert fall jeg ble like begeistret hver gang, både over hvordan maten ble presentert, men ikke minst over de gode smakene. ☺ Middagene varierer mellom buffeter og mer formelle 3-retters middager som serveres fra 17:30–22:00 fordelt på seks forskjellige tidspunkt, noe som gjør at det blir færre pr måltid så kontakten mellom gjest og servitør blir enda nærmere.

Og god smak er det også på drikken ombord. Hurtigruten har alltid servert Mack øl, og har i tillegg flere andre gode varianter. Og de vinene vi fikk servert var også alle veldig gode. Man kan bestille vinpakke til middag ombord, og da får man 3 glass vin som er tilpasset forretten, middagen og desserten. Pris ca 250,-.

Polarsirkelen, tran og champagne

Så… Etter frokost var det opp på dekk igjen for å få med oss markering av passering av Polarsirkelen. Polarsirkelen er det sydligste punktet hvor midnattssolen skinner hele døgnet. Passeringen ble markert ved at de som ville fikk svelge en skje tran, før man fikk skylle tranen ned med et glass champagne. Deltagelsen kostet 99,- og man fikk beholde skjeen som var formet som en fisk, og hadde «Hurtigruten» inngravert. Og interessen var stor, så tran-køen var lang.

snap-012

image234

Selve Polarsirkel-monumentet står på en øy, og Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Fram lå der da vi kom. Passasjerene på Fram ble kjørt over fra skipet til øya der monumentet stod i mellomstore gummibåter, så da vi passerte stod det mange mennesker på øya og vinket til oss med både flagg og håndklær. Legg merke til alle de lyseblå jakkene, som alle som er på ekspedisjonscruise med Hurtigruten, får.


Kurs- og konferanserom ombord på Hurtigruten

Og så var det tid for litt undervisning i et av de to møterommene ombord, for å lære litt mer om Hurtigruten. Møterommene er nyoppussede, lyse og fine, og med store vinduer så man ser den flotte naturen man seiler forbi langs vår fantastiske kyst.

image242image244

Sandnessjøen

Etter litt undervisning og lunsj var det stopp i Sandnessjøen.image246image248

Her var det kun et kort stopp, så jeg var ikke i land, men fulgte med på lasting av skipet. Her kom det på både varer og reisende med og uten biler. Og på havnen står lokalbefolkningen og selger norsk husflid.

Bilene som kommer ombord krever jo en viss logistikk, da de må plasseres slik at de også kommer lettest mulig ut der de skal. Det blir alltid tatt bilde av bil sammen med eier før frakt av bil for å bevise at de sammen har gått over bilens tilstand før turen starter.

image250


De 7 søstre

Oppe på dekk igjen er det klart for forbiseilingen av «De 7 søstre». En fjellkjede med 7 fjelltopper (selv om kun 6 av de synes fra denne vinkelen), som selvfølgelig har en liten historie tilknyttet sitt navn. Og ekspedisjonsteamet forteller selvfølgelig historien for de som måtte være interessert 🙂

image252image254


Bak på dekk 6 på MS Nordkapp finnes to boblebad, ett i hvert hjørne.

image256

image258image260image262

Resepsjonen og butikken ombord er sammen, og er et utrolig hyggelig område å gå litt rundt å se seg om. Klærne de selger ombord har også samme priser som på land, så det er ikke noe å si på prisene.


Brønnøysund og Torghatten

Da vi kom til Brønnøysund var vi med på en gåtur med Hurtigrutens ekspedisjonsteam. Innholdet på akkurat denne turen synes jeg ikke var så veldig spennende. Vi så noen små grotter i et fjell som har vært en tidligere boplass, og på vei tilbake så vi utsiden av en kirke. Nå ble nok denne turen ganske amputert siden vi ble forsinket ut fra Stamsund pga en port på skipet som ikke ville lukke seg, så det ble en litt stressende tur. Men det var uansett deilig å strekke litt på bena.

Vi hadde også gledet oss til å se Torghatten, og vi så fjellet nærme seg, men det ble ikke annonsert noe på høyttaleranlegget som vi var vant til. Men vi kom oss på dekk og fikk tatt et bilde, dog ikke av det berømte hullet.

image264

Det ble senere annonsert at vi pga vær ikke kom til å se Torghatten. Vi ble senere igjen fortalt at Hurtigruten pleide å seile rundt på andre siden av fjellet, og det gjorde de ikke nå. Men, men… Vi har da sett det!

Før middag var det samling i panoramabaren «Explorer» på dekk 7. Et sted hvor det er relativt vanskelig å få plass på vindusrekken, for her er utsikten fantastisk. Et hyggelig sted å være både på dag og kveld.

snap-013

image268

Kveldens middag ble inntatt i «Torget», og i kveld var det 3-retters middag. Vi kjøpte vinpakke til middagene, og alt var tipp topp – som vanlig. Servicen ombord Hurtigrutens skip er upåklagelig!


Hurtigruten gjennom årene…

Hurtigruten er svært viktig for lokalsamfunnet langs kysten vår, og det har den vært i over 120 år. Stavanger har vært Hurtigruten sin sydligste havn, og Vadsø den nordligste, men fra 1936 har Hurtigruten gått i fast rute fra Bergen til Kirkenes, kun avbrutt av krigen. Over 70 skip har vært brukt i tjenesten. De skipene som har blitt bygget fra 1993 og til nå er alle bygget med fokus på passasjertransport og turisme. Selv om Hurtigruten satser mer på turisme, og skipene har blitt mer som cruiseskip, så er fortsatt hovedformålet med ruten å frakte gods og passasjerer mellom store byer og små tettsteder langs vår lange kyst. Flere av stedene blir antagelig «holdt i live» grunnet Hurtigruten. Det var mer enn én havn vi la til, i og flere steder vi passerte på vår ferd, hvor tanken om «der ingen skulle tru at nokon kunne bu» falt ned i hodet mitt.

image274


Upåklagelig service og god stemning 

MS Nordkapp er det 100 – 110 personer som jobber ombord, 15 av disse er lærlinger. Og dette må være et supert skip å være lærling på, tror jeg, for stemningen blant de ansatte ombord virket fantastisk! Alle vi var i kontakt med ombord var like serviceminded, og ikke minst: blide. Og nettopp de ansatte er så viktig for stemningen ombord på et skip. Mange av de ansatte har veldig lang fartstid i Hurtigruten, og det sier mye om arbeidsplassen deres. Når det gjelder lærlinger, så er faktisk Hurtigruten Norges største lærlingbedrift, og tilbyr ca. 130 lærlingplasser innen hotell-, resepsjons-, restaurant- og kokkefag, i tillegg til matros, motormann, skipselektriker bl.a. Hele 15% av «utenlandske hotelldøgn» i Norge er på Hurtigruten 🙂


Hurtigrutens ruteplan

I dag er det er totalt 34 stopp på rundturen Bergen – Kirkenes – Bergen, en reise som tar i underkant 11 døgn. Det går ett skip fra Bergen hver dag, altså er det 11 skip i fast rute langs kysten vår. Skipenes rute er til faste klokkeslett, og det er korte stopp i land, oftest ikke på mer enn 15 minutter, så det er mange steder man ikke går av i det hele tatt, og der man går av er det veldig viktig å passe tiden så man kommer med igjen. Skipet venter ikke. Andre steder ligger skipet til kai lenge, opp til 8,5 timer på det meste, som er i Ålesund på nordgående rute på sommeren. Eller; skipet ligger ikke inne alle disse timene, men seiler inn Hjørundfjorden noen timer før det kommer tilbake til Ålesund igjen. På vinterstid endres ruten noe, og ligger lenger i Bergen og kortere i Ålesund bl.a. På ruten nordover opplever man flest byer på dagtid, og på ruten sydover opplever man mest natur.  Hurtigrutens ruteplan for hele året finner dere her

Og dette med de korte stoppene, og det at de også er innom om natten noen steder, er veldig annerledes enn på vanlige cruiseruter, hvor skipene ligger i land i en by nesten hele dagen og seiler om natten. For en som meg som er livredd for å gå glipp av noe, føltes det plutselig litt stressende en periode der. Men sent på høsten som vår reise var, så er det ikke noe vits å sitte oppe om natten, for man ser ikke noe uansett pga mørket. Så jeg slo meg til ro med det. Om sommeren er det jo annerledes pga lyset, men muligheten finnes jo absolutt også på vinteren, for om man reiser t/r, så er skipet inne de samme stedene både på nordgående og sørgående seiling, men til forskjellig tid på døgnet, så da kan man få med seg alt! 🙂 Nattesøvnen kan også bli forstyrret av stoppene siden varer også da blir losset og lastet, men om man booker lugar høyere opp i skipet, og litt unna lastelukene, så hjelper dette. Og et sett med ørepropper kan også være kjekt å ha med om man er veldig var. Jeg våknet, men sov så like godt videre.

Med tanke på årstider og lys også videre, tror jeg alle årstider er vakkert langs kysten vår. Jeg selv vil gjerne reise på alle de forskjellige årstidene, og også for å få med meg midnattssol på sommeren, og gjerne se enda mer nordlys på vinteren. Og snø på det flotte landskapet vi passerer. Det må være topp! På høsten som vi seilte får man definitivt med seg vakre farger og vakkert lys. Det var nesten magisk synes jeg, selv om ikke solen skinte så mye disse dagene.

image276image278

Hurtigruten sine korte besøk i alle disse små havnene er utrolig fascinerende. Det er stadig noe å se på, og de korte stoppene gjør at man rekker flere havner, man seiler alltid nær land, og man ser vanvittig mye av landet vårt på få dager. Og det er utrolig sjarmerende at ikke alle ombord er turister, men lokalbefolkning som bruker Hurtigruten som transportmiddel. Ingenting er som å sitte og høre på utlendinger som fryder seg over vakker natur, mens nordlendingene med sin syngende dialekt prater om stormen som kanskje kommer snart. Herlig!


Ankomst Trondheim 

Hurtigruten er noe av det mest fantastiske vi har å tilby turister som kommer til Norge. De kommer jo gjerne hit for å se den flotte naturen vår, og det får de virkelig sett på en slik seiling langs kysten. Og ikke minst alle de små samfunnene langs ruten. Det er et imponerende skue også for meg som er født og oppvokst her. Jeg har aldri vært på Lindesnes, og jeg har heller ikke vært på Nordkapp. (Jeg har vært på Vestkapp med en venninne for mange år siden, da…) Men nå kan jeg i hvert fall skryte av å ha vært midt i mellom. Så får vi ta Nordkapp senere.

image298

Jeg har fortsatt til gode å seile mellom Tromsø og Kirkenes før jeg kan si at jeg har reist hele strekningen mellom Bergen og Kirkenes. Mange sier at de skal reise med Hurtigruten en gang før de dør. Det eneste jeg ikke er enig i det er at man må ta Hurtigruten flere ganger før man dør. Man kan få helt forskjellig opplevelse av eksakt samme strekning pga forskjellene på vær og årstid i dette landet. Og jeg synes det er utrolig spennende.

Tusen takk til Hurtigruten for en fantastisk tur. Tankene rundt en neste tur har allerede begynte å spinne.

image300

Tekst og bilder av Hanne Støber, Cruise.no AS


Nyttige lenker

Les mer om Hurtigruten her

Se flere bilder og les mer om MS Nordkapp her

Se alle våre tilbud med Hurtigruten her

Kontakt Cruise.no her

One thought on “Reisebrev fra cruise langs norskekysten med Hurtigruten

  1. Kerstin Orø sier:

    Herremin Hanne jeg er mer enn imponert over det flotte reisebrevet ditt. Variert, nydelig skrevet og veldig grundig. Honnør til deg!

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s