Reisebrev fra luksuscruise i Middelhavet med Silver Spirit

Cruise med Silver Spirit fra Civitavecchia til Marseille 13. – 17. mai 2017

ss6969_RGB1

Silver Spirit. Foto: Silversea

Noen vil si at reisen starter når billettene kommer, og jeg kunne ikke vært mer enig, Man skjønner virkelig hvilken luksus man har i vente! Hvem ville vel ikke fått sommerfugler i magen av å få en slik billett i posten?

Snap - 012

Jeg skulle få oppleve Silversea – det blir vel nesten ikke bedre enn det! 🙂 Jeg var veldig spent og nysgjerrig, for jeg har hørt mye om rederiet.

Transporten fra flyplassen i Roma til Civitavecchia gikk smertefritt denne gangen, men trafikkork har jeg opplevd før – her gjelder det å ha GOD tid. Vi ligger veldig nærme sentrum av Civitavecchia, og de andre, større skipene ligger et godt stykke unna.

Allerede ved innsjekk blir man møtt med et smilende velkommen og et lite glass med bobler. Videre ble det en kort lunsj på Terrazza i herlige 26 grader. Alle er mer enn hjelpsomme om man skulle komme med to tallerkener med mat…

Butler og minibar fylt etter eget ønske

Heldige meg hadde fått tildelt Verandah Suite nr. 635: Stor og romslig med to TV-er innebygget i speilet! En minibar som jeg får fylt opp med alt jeg ønsker, stor balkong og en egen knapp for å kontakte butleren min som hjelper meg med alt fra å bestille utflukter til å få opp de siste centimeterne av glidelåsen på kjolen på formell aften (da jeg reiste alene).

Vi nordmenn er litt nøkterne av oss og liker kanskje ikke å ha butler, eller rettere sagt; vi vet kanskje ikke helt hva han kan gjøre for oss. Jeg synes derimot at det er utrolig behagelig med denne servicen, og butleren er akkurat så diskret og tilbaketrukket som du vil at han skal være. Han lurker ikke rundt i gangene, men er på plass så fort du trenger hjelp.  Jeg syns det verken ble for mye eller for lite, akkurat helt passe.

Klart for utseiling fra Civitavecchia

Skipet hadde avreise klokken 19:00, så utseilingen fra Civitavecchia var rett og slett nydelig.

Første middag var på The Grill, hvor man tilbereder sin egen mat på en glovarm lavastein. Morsom og sosial måte å spise på. Her skulle jeg ønske jeg fikk mer hjelp til hvordan dette egentlig skal foregå. Jeg er ingen kokk, så her kunne det vært fint med litt veiledning om hvor lenge kjøttet skal ligge for å bli bra, men dette blir kanskje flisespikkeri.

Dag 2: Portofino

Jeg pleier alltid å bestille frokost levert på lugaren i løpet av et cruise, jeg vet nå – etter denne frokosten om bord på Silver Spirit – at andre, fremtidige frokoster (selv levert av min samboer her hjemme) aldri vil bli det samme. Butleren min banket på med et stort smil og sa god morgen. Han fant en bordforlenger som jeg brukte lang tid på å finne ut hvor var gjemt, dekket på med hvit duk og dekorerte bordet med den ene lekre tallerkenen etter den andre. Morgenen ble toppet da han la den norske Gjesteavisen ved siden av kaffen – kan det bli bedre?

I PortofinoSilver Spirit på anker, og vi brukte tenderbåter til og fra byen. Silversea hadde et elegant telt hvor de delte ut litt drikke til de som ville ha det.

Det fantastiske med Silversea er at selv om man ligger ute til havs, så sirkler skipet rundt og rundt, slik at ALLE skal få oppleve den samme utsikten, uansett hvilken side man eventuelt har lugar på.

Formell aften

Denne kvelden var det formell aften, så da var det bare å finne fram finstasen. Jeg synes det er gøy å pynte seg litt på kveldingene, det gjør noe med stemningen om bord. Silversea har formal, informal og casual kleskode, men for herrer vil det alltid være krav om å ha på seg jakke – uansett kveld og kleskode. Jeg kan skjønne at noen vil si det er litt «stivt» om bord på Silverseas skip, men for min del synes jeg det er fint at man har en kleskode, det gjør noe med hele atmosfæren; det er luksuriøst og man får en litt annen stemning når ingen ved nabobordet har på seg hawaiiskjorte og tøfler.

Middagen var på The Restaurant. En i reisefølget hadde glemt sine briller på lugaren, og vipps var det en kelner med en hel koffert med ulike briller i alle styrker 🙂 Det er noe med å bli sett, men ikke på en overvåket måte.

Dag 3: Monte Carlo

Frokost ble denne dagen inntatt på La Terrazza, men en flott utsikt over Monaco.
Jeg kommer meg fort av skipet og hopper på en Hop On & Hop Off buss – en flott måte å få en litt oversikt av byen på.

Man skjønner fort at dette er verdens nest minste land, for hele turen tar en knapp time, men selv om Monte Carlo er liten by, er det MYE som skjer her. Det er første gang jeg har sett at man bare kan gå inn i en butikk og kjøpe en yacht – så enkelt!

Resten av dagen tilbrakte jeg på en behagelig solseng ved bassengkanten hvor det fort kom en ansatt som spurte meg om alt var bra og om han kunne tilby meg vann – de legger raskt merke til dine vaner om bord. Jeg har nå tatt en beslutning – jeg kler Silversea! 🙂

Middagen denne dagen ble på italienske La Terazza, denne kvelden inne.

Vi skulle møtes til en liten samling på terassen av Panorama Lounge, det var dekket til en kjempefest, lite visste jeg at eieren av Silversea var på besøk og skulle ha sine nærme 135 gjester der, et lite glimt fikk jeg 🙂

Klokken 23:00 cruiset vi videre til St. Tropez og ankom denne lekre perlen klokken 14:00 neste dag.

Dag 4: St. Tropez

Vi var med på en utflukt i St. Tropez, og i tillegg var vi så heldige å være i byen på en spesiell dag for franskmennene: «Les Bravades de Saint-Tropez» er en eksemplarisk demonstrasjon av engasjementet til St. Tropez’ militære fortid og innbyggernes dype hengivenhet til sin skytshelgen; ridder Tropez. Dette var det nærmeste jeg kom 17. mai-tog i år og en veldig spennende begivenhet å oppleve. MEN da de avfyrte sine våpen? Kanonene på Akershus festning er ingenting i forhold, dette er noe av det høyeste jeg har hørt! Og dette vil de fortsette med å gjøre fra den 16. til 18.mai hvert år, så det kan være greit å ha med ørepropper for de som besøker St. Tropez i løpet av disse dagene.

Middagen denne kvelden var i asiatiske Seishin, som er perfekt for de som liker asiatisk og lett mat. En kjapp tur innom Star Supper Club hvor Adele sang alt fra 60-tallsmusikk til blues.

Dag 5: Marseille og hjemreise

Denne dagen kom altfor fort: Hjemreise. Andre rederier ligger mange kilometer fra byen i Marseille, mens vi lå midt i sentrum grunnet skipets størrelse! Nærmere kan du ikke komme! Selv om jeg måtte ut av lugaren min kl. 08:30, benyttet jeg meg godt av tiden – de siste soltimene brukte jeg bakerst på skipet hvor jeg lå helt alene og bare nøt! Det finnes mange plasser rundt om på skipet, hvor man kan være litt for seg selv.

Det var med tungt hjerte at jeg måtte gå av Silver Spirit, men jeg har hatt en fantastisk tur! Det er mange der hjemme som har vært misunnelige på denne turen – og det med god grunn. På avreisedagen var ikke butleren min å se, så her skulle jeg nok ringt for å få hjelp med kofferten, for han var søkk borte. Jeg skulle ønske at han spurte da han visste dette var dagen jeg skulle gå av, men igjen; det blir flisespikkeri.

Silversea er passer for personer som stiller høye krav til mat og drikke, og for de som vil ha det stille og rolig i luksuriøse omgivelser – både om bord og i de fantastiske havnene. Akkurat som jeg liker! Jeg kommer garantert tilbake!

– Skrevet av Ann Kristin Ulleland, Cruise.no AS

NYTTIGE LENKER

Les om Cruise.no

Kontakt Cruise.no

Les mer om Silversea og Silver Spirit

Se våre tilbud med Silversea

I vår cruiseportal kan du se seilingsruter, priser og bestille cruise med Silversea på egenhånd