Reisebrev fra gruppereise og cruise i Asia med Holland America Line

8. og 9. november 2017: Avreise fra Norge og ankomst Kina

Avreise fra Gardermoen er blitt en ny opplevelse etter utbygging. Så god plass og så høyt under taket. Ikke noe kø, da går det an å dra på tur.

Flyturen fra Gardermoen via Helsinki gikk som en drøm, alt var i rute. Ved ankomst på morgenen i Hong Kong ble vi møtt av vår guide fra Asia Vacation. 45 minutter busstur og så var vi på plass på Eton hotell midt i sentrum. 5 minutter å gå til nattmarkedet hvor du blant annet kunne få kjøpt tørkede flaggermus på pinne. Deilig, hektisk og annerledes.

10. november: Hong Kong, Kina

En nydelig dag i Hong Kong med strålende vær. Etter en god frokost dro vi guidet tur i byen. Første stopp var Victoria peak med med strålende utsikt over byen.

Deretter dro vi til Repulse Bay. Ikke visste jeg at det finnes så fine strender rett ved sentrum i Hong Kong.

Det manglet heller ikke på religiøse innslag.

Rundturen vår ble avsluttet med en båttur i Aberdeen hvor folk bor i båter og vi spiste lunsj om bord på en gigantisk båt som servere tradisjonell kinesisk mat.

Etter lunsj ble vi kjørt til skipet, MS Volendam, og her gikk innsjekkingen fort og greit uten kø.

Volendam er et mellomstort skip som tar ca. 1400 passasjerer. Hun er et veldig hyggelig skip, selv om hun begynner å bli noen år gammel. Mye nydelig kunst om bord og friske blomster.

I løpet av cruiset skulle vi få oppleve veldig bra service, mye god mat og bra show, og mange flotte opplevelser både om bord og i land.

11. november: Sjødag

En lang og herlig dag på sjøen.

Litt papirarbeid måtte gjøres unna i forbindelse med å søke visum til Kambodsja. Dette fungerte veldig greit. Man fikk alle papirene ferdig utfylt på lugaren med klar instruksjon om hvor man skulle signere. Prisen på visum til Kambodsja er per dags dato USD 65 p.p., så det koster litt, men veldig lettvint når rederiet gjør hele jobben.

Til Vietnam trenger ikke nordmenn visum. Et innreisekort ble levert på lugaren til oss alle sammen. Også veldig greit.

Forøvrig ble dagen brukt til å gjøre seg kjent på skipet og kose seg med deilig lunsj på dekk fra buffe restauranten. På kvelden hadde vi et hyggelig cocktailparty for hele gruppen og middagen ble servert kl 17.30. Etter middag var det kapteinens velkomstskål, show og dans oppe i Crow’s Nest. Utrolig hvor mye man rekker på kvelden når man har tidlig bordsetning.

Søndag 12. november: Halong Bay, Vietnam

For det paradis på jord! Stod opp tidlig og kunne nyte en lang og deilig frokost på dekk. Båter på alle kanter og hundrevis av øyer fløt rundt skipet i morgendisen. Dette er Vietnam slik man ser for seg Vietnam

Etter frokost var det mange av oss som skulle på båttur i dette vakre øyrike. Turen inkluderte også et besøk i en enorm grotte med fantastiske formasjoner. Hele turen var en flott opplevelse med følelsen av å virkelig ha kommet til Vietnam. Det var et yrende liv på sjøen, med fiskere, transportskip, husbåter og alle muleg tenkelige andre type båter.

Etter utflukten smakte det med lunsj og et bad i bassenget.

Kvelden hadde vi allerede begynt å få en hvis rutinen på med god middag, før alle valgte hva de selv hadde lyst til etter maten.

13. november: Sjødag

En dag til sjøs hvor vi cruiset i Sørkinahavet (det høres så vidunderlig eksotisk ut…) Alle gjorde som de hadde lyst og koste seg med alt skipet hadde å by på og det er ikke lite. Alt fra trimklasser, kurs og foredrag, matlagningsklasser til spa og forskjellige aktiviteter. Det var bare å lese dagsprogrammet og velge det som passet best. Sjødager på cruise er så avslappet og man får tid til å fordøye alle inntrykkene.

14. november: Da Nang, Vietnam

Denne dagen kom vi til Da Nang. En del av gruppen skulle på samme utflukt som meg til Mỹ Sơn. Her var det bare å komme seg opp på morgenen. Vi møttes kl. 07.10 for å gå samlet til bussen, slik at vi var sikre på at vi kom på samme buss. Veldig hyggelig.

Turen startet med en ca. 2 timers busstur, hvor vi fikk sett mye av landsbygda og før vi kom frem til ruinene av av tempelet som var bygget til ære for den Hinduismens Gud Shiva. Dette var rester etter det gamle Champa-kongedømmet fra det syvende århundret. Området er på UNESCOs Verdensarvliste. En flott opplevelse!

3233Etter besøket her reiste vi tilbake til Da Nang by, hvor vi fikk en god lunsj. Når lunsjen var over, var det ut og kjøre rickshaw i byen. Heftig opplevelse med all trafikken, men veldig gøy. Sykkelturen endte ved Chammuseet hvor vi fikk se mye nydelig gammel kunst fra Chamriket.

Etter en lang dag var det en god følelse å komme om bord på Volendam igjen. Det er jo det som er så herlig med cruise, man ser og opplever masse i løpet av dagen og så kjennes det som å komme hjem når man er tilbake på skipet.

Det ble tid til en dusj og en pust i bakken før hele gruppen møttes til middag. Denne kvelden hadde vi invitasjon til å spise i den italienske restauranten Canaletto. Maten var helt nydelig. Vi fikk et eget rom i restauranten, så hele gruppen var samlet og alle koste seg. Etter så mange dager sammen, var alle i ferd med å bli kjent med hverandre og maken til hyggelig gruppe!

Til tross for en lang dag valgte de fleste å gå på show etter middag. Variasjonen og nivået på showene var neste overraskende bra.

14. november: Sjødag

Perfekt med en dag til sjøs etter gårsdagen som var veldig aktiv.

Denne dagen var det «a walk for a Cause» på dekk, som vil si at alle som ville delta møttes på promenade dekket og gikk i en time til inntekt for kreftsaken. Det kostet USD 20 å være med per person og dette gikk uavkortet til kreftforskning.

Jeg hadde prøvd å få lov til å få med hele gruppen på en omvisning på broa, men dette var ikke mulig av sikkerhetsmessige årsaker. I stede viste de en virutal tur på broa i teateret. Supert for alle som var interessert.

Forøvrig var det fullt av aktiviteter. Det var bare å velge hva man hadde lyst til.

Denne dagen var det overskyet, slik været hadde vært frem til nå, men temperaturen var så behagelig så det var bare deilig. Det var ikke noe problem å ligge på en solseng på dekk, siden luften var som fløyel og mange valget å hygge seg med en god bok på dekk.

Sjødager er med andre ord helt topp.

16. november: Nha Trang, Vietnam

Ny havn i Vietnam og denne gangen kom vi til Nha Trang. Flere i gruppen hadde også denne dagen meldt seg på samme utflukt som meg, så vi møttes i forkant og gikk i samlet topp for å få plass på samme buss.

Denne dagen skulle vi få se høydepunktene i Nha Trang, og det begynte med en demonstrasjon på en broderi fabrikk. Fasinerende opplevelse. Bildene de broderte kunne ta flere måneder og opp til år å brodere. Det var et håndverk man sjelden ser maken til.

3839Utenfor butikken fikk vi inntrykk av hvordan stormen hadde herjet uken før vi kom.

40Også denne dagen får vi se en del minnesmerker etter den gamle Cham-sivilisasjonen, med gamle kulturskatter. Vi kjørte forbi en fiskerlandsby og klatret opp 152 trappetrinn til en enorm hvit Buddha. Litt shopping ble det også tid til på markedet. En opplevelsesrik utflukt som gav en fin innsikt i noe av livet i Vietnam.

Som alltid var det herlig å komme om bord igjen i «vårt» koselige skip etter en svært varm dag. Det går ikke an å ha det bedre.

17. november: Saigon/Ho Chi Minh City, Vietnam

Dette var en av de dagene jeg virkelig hadde sett frem til med spenning. Turen denne dagen gikk til Saigon/ Ho Chi Minh City etter den store lederen fra tiden under Vietnamkrigen. «Onkel Ho» som vietnameserne kaller han.

Vi var ikke mindre enn 15 stykker som reiste sammen på denne utflukten og nå var alle blitt godt kjent. Bussturen fra skipet til Saigon tok flere timer med mye spennende på veien og informasjon fra guiden som fortalte mye om landet og byen vi skulle til.

Vel fremme fikk vi oppleve en hektisk storby, med neste ufattelig mye trafikk. Har aldri sett så mange mopeder i hele mitt liv, og for et yrende folkeliv.

4950

Vi begynte besøket på et marked, før vi fortsatte til det historiske museet. Deretter var det god lunsj før vi reiste til president palasset. Her var det mye historie og utenfor sto tanksen som kjørte inn i porten til presidentpalasset og satte en endelig stopper for Vietnamkrigen i 1975. Rundturen ble avsluttet med et besøk på en håndverks bedrift hvor vi fikk se hvordan de laget de mest fantastiske bilder av eggeskall, på alt fra brett til vaser osv, som det var mulig å kjøpe hvis man ønsket.

Bussturen tilbake var like opplevelsesrik som på vei til, med vakker natur, rismarker, små og store byer og tusenvis av mennesker, biler og mopeder.

Varme, slitne og fulle av inntrykk stupte vi inn til middag etter en travel dag.

Denne dagen var det en i gruppen som fylt 70 år, så vi hadde avtalt å overraske ham med champagneparty på dekk 8. Jeg hadde fått holdt av bord og alle som ikke hadde drukket opp champagneflasken som stod på lugaren ved ankomst, leverte disse til meg så vi fikk avkjølt dem. Alle var med på holde dette hemmelig, og vi som ikke kjente hverandre for en uke siden, var blitt som en stor vennegjeng. Dette ble også en felles feiring for alle de andre som hadde bursdag i løpet av cruiset. Kjempehyggelig, så tusen takk til alle i denne flotte gruppen!

19. november: Sjødag

Sjødag igjen og det syntes alle var helt herlig etter gårsdagens utflukt.

Jeg valgte å starte dagen med treningstime på dekk 8 klokken 0700 om morgenen (alltid flott å få sagt at man har gjort noe slikt…) Kjempebra time!

Så fulgte jeg opp med en god frokost og en dukkert i bassenget. Kvelden før hadde jeg studert dagens program og funnet ut at jeg ville gå å høre på et foredrag om Thailands historie. Det var virkelig både bra og morsomt.

5556

Denne kvelden var det gallamiddag og alle var samlet til middagen, som alltid var veldig hyggelig. Vi byttet litt på hvor vi satt ved bordene slik at alle ble godt kjent med hverandre. Etter maten ville de fleste gå på show og etterpå ble det en drink i baren og dans. Som sagt, det var nå blitt som å være på tur med en stor vennegjeng. Så for alle som måtte være litt skeptiske til å melde seg på gruppeturer, så kan jeg bare si at dette kan anbefales på det varmeste.

19. november: Kambodsja

Denne dagen kom vi til Kambodsja. Her skulle vi bare være en dag. For å få med meg mest mulig hadde meldt meg på en heldagsutflukt. Det skulle vise seg å være et veldig godt valg.

Bare bussturen ut på landsbygda var en opplevelse hvor man fikk se mye av folkelivet og naturen.

5758

Første stopp denne dagen var på en pepperfarm. Det var interessant og høre om pepperproduksjonen og Kambodsja er en stor leverandør av pepper på verdensmarkedet, så pepperproduksjonen er svært viktig for landet.

Her fikk vi også hvordan en kambodsjansk familie bodde og det var svært enkelt for å si det mildt. Kjøkkenet vårt hjemme ser ikke akkurat slik ut.

Neste stopp denne dagen var i en fiskerlandsby og her taler bildene for seg og man skjønner hvor heldig man er som er født i Norge. Dette er et fattig folkeslag med en tragisk historie. Guiden vår snakket heldigvis brukbart engelsk og fortalt oss om hvordan det hadde vært for familien hans under Pol Pots regime. Det var en sterk historie om lidelser som vi ikke en gang kan forestille oss.

Deretter besøkte vi et marked som var sjeldent fargerikt og spennende. Folk var så blide og smilende.

6666A

Vi fikk også tid til å stoppe ved et tempel. Det er mye templer i Asia og derfor er det også hyggelig å besøke disse og få et innblikk i det religiøse livet.

6869

Som alltid var det deilig å komme tilbake om bord på skipet med hodet fullt av mange nye inntrykk og ny kunnskap.

20. november: Bangkok, Thailand

Nok en spennende dag med heldagsutflukt til Ayutthaya. Veldig lang busstur på 3 timer hver vei.

I løpet av dagen besøkte vi kongens sommerpalass, gamle tempel ruiner som er en kopi av Angkor Vat. Etter tempelbesøket red vi på elefanter. Hyggelig lunsj med god mat var også inkludert.

Etter en lang dag med mange inntrykk, var vi tilbake på skipet sent på kvelden, men vi klarte likevel å rekke showet med thailandske dansere.

Helst utslitt med mange inntrykk i hodet var det helt nydelig å komme inn på den hyggelig lugaren og få lagt seg denne kvelden.

21. november: Bangkok, Thailand

Siste dag i Bangkok. Vi var flere som hadde lytt til å ta en tur inn til Pattaya, og det fungerte helt supert å spleise på taxi for å ta turen inn dit. Her var det muligheter for å handle, men kanskje best av alt var muligheten for billig massasje. Alle damene var i himmelriket etter en formiddag her.

Vel tilbake på skipet var det bare å fortsett å kose seg med alt skipet hadde å by på.

22. november: Koh Samui, Thailand

Denne dagen kom vi til Koh Samui. Vi var en liten gjeng som spleiset på taxi til en strand, og her var vel paradis på jord. Bildene herfra sier vel egentlig alt.

Vel tilbake på skipet kunne vi nyte utseilingen fra dekk. Etterpå var det bare å glede seg til middag sammen med den fine gjengen vi var blitt.

23. november: Sjødag

Siste dag om bord og alle var opptatt med å pakke og hygge seg med alt skipet hadde å tilby på en sjødag.

På kvelden var vi alle samlet til middag og avsluttet kvelden med å gå på et flott show.

Dagen etter ville bli en lang dag, og alle måtte ha kofferten pakket og klar utenfor lugaren inne klokken 00.00.

81A

102

24. november: Singapore

Denne dagen er vi klare for å se Singapore før vi skulle fly hjem til Norge sent på kvelden.

Etter å ha spist en god frokost gikk vi i land. Det tok litt tid å komme igjennom passkontrollen, men da vi endelig var igjennom ble vi møtt av verdens blideste guide. Koffertene ble tatt hånd om og vi kunne bare gå ombord på bussen og så var vi klare for å se Singapore.

Første stopp vare på Orchid Garden, en nydelig botanisk hage med et vell av blomster. Guiden vår kunne alt om blomster og dette var virkelig en fin opplevelse.

Deretter tok han oss med til Little India, som var en helt annerledes del av byen.

8586

Kjente landmerker viste han oss også.

Deretter gikk turen til et gammelt, kinesisk tempel og igjen hadde vår guide masse kunnskap å bidra med.

Etter en virkelig god kinesisk lunsj, gikk turen videre til Garden by the Sea – en helt enestående opplevelse!

9799101

100

Dagen ble avsluttet med noen timer på egenhånd i Clarke Quay, hvor vi kunne handle og spise middag. Da fikk vi et lite inntrykk av Singapore på kvelden også.

Etter en lang dag satte vi kursen mot flyplassen og turen hjem til Norge. Flyet var i rute og selv om det var en lang flytur, gikk det veldig greit.

Det har vært en fantastisk tur, med mange store reiseopplevelser og møte med hyggelige mennesker. Derfor vil jeg takke Cruise.no for denne muligheten til å få reise ut som reiseleder. Sist, men ikke minst vil jeg takke hver enkelt som har vært med på denne gruppeturen, hvor alle har bidratt til at dette ble en så hyggelig, gøyal og opplevelsesrik tur. For en flott gjeng! Tusen takk alle sammen. 🙂

Tekst og bilder: Cathrine Conradi, Cruise.no (cathrine@cruise.no).

NYTTIG INFORMASJON

Les om MS Volendam

Les om Holland America Line

Kontakt Cruise.no

Se våre tilbud med Holland America Line

Søk & bestill cruise med Holland America Line

En kommentar om “Reisebrev fra gruppereise og cruise i Asia med Holland America Line

1. Signe Margrethe Skaar sier:

Kjære Cathrine.
    Ja det var en stor opplevelse hele turen, og du var en svært hyggelig og dyktig reiseleder på turen vår. Sitter igjen med flotte minner om turen, og den ga også mersmak.