Seabourn Encore bassengdekk på kvelden

Bortskjemt på opplevelser

Publisert: 7. oktober 2022

En luksuriøs reise med Seabourn

Jeg skal innrømme at forventingene var store da jeg skulle reise på et tredagers cruise med Seabourn. Ville dette eksklusive og populære rederiet kunne leve opp til alt jeg har hørt om dem?

De siste årene har jeg vært på flere premium- og luksuscruise, så jeg vet at jeg er litt bortskjemt når det kommer til god service og opplevelser.

Om bord Seabourn Encore, på seiling fra Rhodos til Athen, fikk jeg helt klart en ny erfaring.

Det ligger et skip i en havn

Jeg ankom Rhodos kvelden før skipets avgang. Dette er noe jeg gjerne anbefaler til mine egne kunder, og alltid velger selv. Ved å ha minst en dag før ombordstigning rekker man både å oppleve ankomstbyen om ønskelig, samt "lande litt".
Etter å ha sjekket inn på hotellet ble det en liten vandretur og en bedre middag, så i seng.

Å stå opp tidlig for å oppleve gamlebyen på morgenen var en herlig start. Jeg hadde gatene mer eller mindre for meg selv, og for en stemning. Det er ofte jeg husker slike små øyeblikk ekstra godt når jeg kommer hjem. Og mens solen steg over strandpromenaden kunne jeg se mitt hjem de kommende dagene, Seabourn Encore, ligge til kai.

Stranden var dekket av rullestein, havet var krystallklart, så jeg måtte selvsagt ta meg et herlig morgenbad. Etterfulgt av en god frokost gledet jeg meg virkelig til å komme om bord og sjekke inn.

Velkommen om bord

Mens jeg sjekket inn, ble bagasjen min fraktet til suiten. Alt var raskt og enkelt, og allerede her opplevde jeg enestående service.

Da jeg ankom suiten lå kofferten min klar på sengen, på et beskyttende dekke. Suiten var over all forventning. Romslig og delikat, med et nydelig bad, samt mange kvinners drøm - en stor walk-in garderobe.

Utsikten fra min private balkong var selvsagt upåklagelig. Her vil jeg trives, tenkte jeg, før jeg gikk til lunsj.

Det eneste problemet med lunsjen var at magen ble mett før øynene. Tunfisk, reker, asparges, små grillspyd og langt mer i den herlige buffeten både fristet og smakte fantastisk. Ikke rakk glasset å tømmes før det var fullt igjen heller… Det er service.

Etter lunsj var det på høy tid å teste solsengene på dekk med utsikt mot Rhodos by. I den deilig solen, blant andre avslappede og ivaretatte gjester, sovnet jeg fra hele utsikten. Men med en gang jeg våknet var en fra mannskapet på plass for å høre hva jeg ønsket. Med kald drikke og en god bok kunne jeg bare nyte livet videre på dekk. Feriepulsen var et faktum.

En klasse for seg

Servicen ja. Den var virkelig av ypperste klasse.

Selv om de ansatte er meget oppmerksomme og tilstede, så er de aldri for mye eller påtrengende. De vet fort hvem du er og hva du foretrekker. Dersom du liker kaffe med varm melk og litt melkeskum, så tiltaler de deg gjerne ved navn og spør om du ønsker akkurat det.

Man opplever og ser at mannskapet har det hyggelig sammen på jobb. Dette gjør helt klart noe med hele stemningen. Det er en behagelig blanding av herlig humor og en overlegen serviceinnstilling, som man sjelden erfarer.

Godt voksen som jeg er, skal det litt mer til for at jeg blir imponert, men dette var faktisk imponerende - og veldig hyggelig.

Livet om bord

På cruise kan du alltid velge hvor lite eller hvor mye du vil delta på og involvere deg i, men det er som regel nok å ta av. Seabourn var intet unntak.

Første dagen valgte jeg å være med på både cocktail party, middag og en tur i nattklubben - der det var live musikk. Etter noen gode timer med fine mennesker, smakfull mat, givende samtaler og underholdning, var det godt å kunne trekke seg tilbake til min egne oase.

På suiten var sengen klargjort for kvelden og det lå en pent innpakket mørk sjokolade på puten. Jeg tok en kopp te i stillhet på min private balkong, mens jeg nøt sjokoladen og utsikten. Etter å ha valgt hvilken pute som var rett for meg, sovnet jeg i en veldig behagelig seng til lyden av bølgeskvulp.

Å smake på hele menyen

Å nyte morgenstemning på dekk er en klar favoritt. Så om man i utgangspunktet ikke er en morgenfugl vil jeg anbefale minst en morgen på dekk i det skipet ankommer en ny by eller sted.

Min første slik opplevelse på dette cruiset var Santorini. Det var en vakker trolsk stemning med skyer som krøp ned langs fjellsiden. Vi nøt en deilig frokost på akterdekket før mange forlot skipet for dagens utflukt. Jeg har hatt gleden av å utforske Santorini flere ganger, så denne gangen valgte jeg å bli om bord for å utforske mer av skipet. Men mine medreisende kunne fortelle at utflukten hadde vært både lærerik og god, og utsikten fra øya er en man aldri glemmer.

Det er jo aldri feil å ligge ved et basseng, ta et bad og kose seg i solen, så jeg gjorde nettopp det. Og jeg hadde ikke ligget lenge før en smilende kelner ga meg et glass vann, og lurte på om jeg ønsket noe mer. Men hva mer kunne jeg egentlig ønske?

Man blir faktisk sulten av å kose seg, så jeg valgte å testet ut restauranten ‘Sushi’. Her ble jeg servert noe av det beste jeg har spist på mange år. Fantastisk smakelig og delikat. Det å ha så mange gode valg etter både lyst og humør, vel vitende om at det er kvalitet uansett hva man velger, er virkelig en luksus.

Afternoon tea om bord Seabourn Encore
Se på horisonten mens skipet seiler til neste destinasjon

Etter lunsj tok jeg turen til soldekket helt bak på skipet. Her har man en liten oase, og selvsagt flott utsikt. Jeg vandret videre for å sjekke ut det lille dekket foran på dekk 7. Her var det så fredelig, nesten ingen mennesker, men – så klart, alltid en kelner som skaffer deg det du måtte ønske med et smil.

Timene flyr når man har det fint, og plutselig var det tid for en klassisk afternoon tea. Her fikk jeg små sandwicher, scones og kaker servert på etasjefat som seg hør og bør. Mens jeg koste seg med te og delikatessene fylte en pianist rommet med vakker musikk. På cruise kan man bare å gi seg hen og nyte. Det er både små og store opplevelser hvor enn man går.

‘Har du bare spist i tre dager, Cathrine?’ lurer du kanskje på. Ikke bare, men det manglet ikke på de gastronomiske gledene, det er helt sikkert. På kvelden spiste vi middag på spesialrestauranten ‘Thomas Keller’. Mr. Keller har i alt 7 Michelin-stjerner fordelt på tre restauranter. Vi spiste gourmet mat og drakk unike viner, og jeg gir meg ende over. For en mat, for en service, for en stor opplevelse.

Kvelden ble avsluttet med et fabelaktig show med dans og musikk. Nok en opplevelse jeg tar med meg.

Jeg må innrømme at jeg hadde en forutinntatt tanke om at et cruise med Seabourn helt sikkert ville være veldig flott, men kanskje litt kjedelig… der tok jeg grundig feil.

Opplevelser i land

Ny morgen, ny morgenstemning, og ny øy. Vi ankom Spetses, en sjarmerende liten Gresk øy, tidlig på morgen. Det var tid for første utflukt, en byvandring med besøk på et lite bymuseum som ligger i en gammel herregård. En pittoresk og sjarmerende by med et knøtt lite fiskemarked, masse spennende butikker og tavernaer.

Hele rundturen endte med småretter og et glass ouzo; det tradisjonelle greske brennevinet. Å sitte slik og se på lokallivet, mens man nyter noe godt med andre reisende er øyeblikk det både blir minner, og meget god stemning av.

Når man ankommer et nytt sted kan man selvsagt utforske det på egenhånd, men jeg vil anbefale å bli med på utflukter i regi av skipet. De vet virkelig hva som er verdt å se og gjøre, og kjenner som regel til lokale godbiter man ikke alltid kommer over selv.

Tilbake på skipet slo tanken meg, som jeg alltid får når jeg er på cruise; så herlig det er å komme «hjem» til skipet. Det er virkelig noe eget.

Siste kvelden

På kvelden arrangerte Seaborn Encores mannskap en herlig fest på dekk. Det var små matboder med forskjellig utvalg av fingermat, presentasjon av hele mannskapet, og en veldig fin konsert.

Med solvarme kinn og godt humør gikk vi så til en nydelig middag med smaksopplevelser som absolutt gledet alle rundt bordet.

Noen tanker i etterkant...

Dersom du har lest frem til nå antar jeg at du allerede har forstått at både skip og rederi både stod til forventningene, men også overgikk dem. Skipet er nydelig og velholdt, det er gullende rent, og både elegant og hyggelig på samme tid. Seabourn fremhever at de er gode på mat og service, og de holder det de lover.

Å seile med mindre skip er alltid en glede fordi man som regel kommer inn til havner de store skipene ikke kan legge til. I tillegg får man følelsen av å være nærmere havet når man er på dekk, noe jeg personlig er veldig glad i.

En tur og opplevelse med Seabourn koster litt, men når jeg satt på Thomas Geller-restauranten, eller drakk afternoon tea, ble tilbudt champagne og russisk kaviar hver ettermiddag, samt nøt underholdning i topp klasse… ja da er det virkelig verdi for pengene og vel verdt det. Begynner man å regne på hva det ville kostet bare for en helkveld ute i Oslo med middag og show, og skulle du i tillegg lagt inn en klassisk afternoon tea samme dag, da er det ikke tvil. Og, kvaliteten er helt enestående.

Mitt lille råd er å gjøre noen små prioriteringer, dropp noen restaurantbesøk i Norge, og reis på en fantastisk gourmet- og vinreise med Seabourn. For det er faktisk det et ‘helt vanlig’ cruise med Seabourn er. Så unn deg selv muligheten til å oppleve følelsen av noe unikt. Og når hele mannskapet ønsker deg velkommen om bord føler at de virkelig mener det, og du vet de neste dagene blir noe du vil kunne leve lenge på.

Finn ditt cruise med Seabourn

1. 16 netter10 havner

Østlige Middelhavet

BarcelonaPalma de MallorcaLa GouletteSousseAlexandriaLimassolAntalyaRhodosSpetsesAthen (Piraeus)

2. 10 netter9 havner

3. 21 netter19 havner

Nord-Europa

LisboaPortoEl FerrolBELVIEW PORT (WATERFORD)HolyheadLondonderrySaint-MaloCherbourg (Normandie)DoverAntwerpenRotterdamKristiansandOsloGöteborgKøbenhavnNyborgWISMARScenic CruisingHamburg

156.940,-
  4. 14 netter16 havner

Alaska

VancouverCruising Seymour.Cruising the Queen Charlotte SoundKetchikanScenic CruisingSitkaGlacier BayIcy Strait PointInian IslandHainesScenic CruisingJuneauGlacier BayScenic CruisingWrangellCRUISING BEHM CANALRudyerd Bay (Misty Fjords)Scenic CruisingPrince RupertScenic CruisingAlert BayScenic CruisingCruising Seymour.Vancouver

89.509,-
  5. 7 netter6 havner

Østlige Middelhavet

Athen (Piraeus)LimassolAntalyaMarmarisAgios NikolaosMilosAthen (Piraeus)

60.444,-
  6. 10 netter9 havner

Hellas

Athen (Piraeus)Pergamum (Dikili)BodrumKusadasi (Efesos)MykonosSamiKorfuRovinjVenezia

66.257,-
  7. 28 netter22 havner

Australia / New Zealand

GuamGaferut AtollIfalikCross EquatorLorientKOPAR VILLAGEGarove IslandRabidaKitavaUrartuWoodlark IslandGHIZO ISLANDVonavonaBay of IslandGuadalcanalPanapompom IslandSAMARAIAgatsMISOOLPulau WayagGam IslandDarwin

192.980,-
  8. 7 netter10 havner

44.168,-
  9. 11 netter11 havner

10. 10 netter10 havner

Vestlige Middelhavet

VeneziaKoperOpatijaDubrovnikKotorDresdenScenic CruisingLipariAmalfiCivitavecchia (Roma)

11. 7 netter11 havner

56.956,-
  12. 14 netter17 havner

Alaska

VancouverCruising Seymour.Cruising the Queen Charlotte SoundKetchikanScenic CruisingSitkaScenic CruisingHubbardbreenInian IslandIcy Strait PointHainesScenic CruisingJuneauTracy ArmScenic CruisingWrangellCRUISING BEHM CANALRudyerd Bay (Misty Fjords)Scenic CruisingPrince RupertScenic CruisingAlert BayScenic CruisingCruising Seymour.Vancouver

94.159,-
  13. 7 netter6 havner

Hellas

Athen (Piraeus)TroyIzmirPatmos HellasRhodosSpetsesAthen (Piraeus)

61.607,-
  14. 14 netter11 havner

Østlige Middelhavet

Athen (Piraeus)TroyIzmirPatmos HellasRhodosSpetsesAthen (Piraeus)SkiathosKavalaPergamum (Dikili)BodrumSantoriniAthen (Piraeus)

111.598,-
  15. 14 netter18 havner

Norske fjorder

Leith (Edinburgh)AberdeenSTROMAUllapoolFair IsleMousa BrochLerwick (Shetland Islands)Scenic CruisingÅlesundRundeTrondheimEXPLORING THE NORWEGIAN FJORDSVaeroy IslandReineSvolvaerTrollfjordenHamn (Senja)Tromsø

165.078,-
  16. 7 netter10 havner

43.005,-
  17. 10 netter9 havner

Vestlige Middelhavet

Civitavecchia (Roma)Golfo Aranci (Sardinia)AjaccioNiceSt TropezSeteAlmeriaMalagaLisboa

99.972,-
  18. 7 netter6 havner

Østlige Middelhavet

Athen (Piraeus)SkiathosKavalaPergamum (Dikili)BodrumSantoriniAthen (Piraeus)

67.420,-
  19. 10 netter12 havner

Alaska

VancouverCruising the Queen Charlotte SoundKetchikanScenic CruisingSitkaInian IslandIcy Strait PointJuneauTracy ArmScenic CruisingKlawockRudyerd Bay (Misty Fjords)Scenic CruisingCruising Seymour.Vancouver

72.070,-
  20. 14 netter12 havner

Europe

DoverJersey (Saint Helier)BristolFishguardBantryFoynesBelle IsleBordeauxHendayeBilbaoGijonLisboa

21. 11 netter8 havner

Vestlige Middelhavet

LisboaPortoBilbaoSaint-MaloCherbourg (Normandie)RouenZeebrygge (Brugge)Amsterdam

79.046,-
  22. 10 netter9 havner

Athen (Piraeus)MonemvasiaIteaNydriKorfuGallipoliKotorVis IslandDubrovnik

23. 11 netter13 havner

Alaska

VancouverCruising the Queen Charlotte SoundKetchikanScenic CruisingSitkaHubbardbreenInian IslandIcy Strait PointJuneauTracy ArmScenic CruisingWrangellRudyerd Bay (Misty Fjords)Scenic CruisingCruising Seymour.Vancouver

91.834,-
  24. 10 netter9 havner

25. 10 netter11 havner

Australia / New Zealand

BroomeLacepede IslandsTalbot BayMontgomery ReefFreshwater CoveKuri BayHunter RiverAshmore ReefVansittart BayKing George RiverDarwin

116.249,-
  26. 20 netter18 havner

Vestlige Middelhavet

LisboaCadiz (Sevilla)Puerto BanusMahon (Menorca)Port VendresSt Raphael (Côte d'Azur)Portoferraio (Elba)Santa MargheritaMonte CarloPorto Santo StefanoMarina Grande (Capri)Giardini Naxos (Taormina)Mgarr (Victoria)VallettaAjaccioSt TropezPalamosBarcelona

174.379,-
  27. 7 netter6 havner

DubrovnikKorculaZadarOpatijaKoperHvarDubrovnik

68.582,-
  28. 14 netter12 havner

Middelhavet

DubrovnikKorculaZadarOpatijaKoperHvarDubrovnikKotorGallipoliSarandeZakynthosNafplioAthen (Piraeus)

110.436,-
  29. 7 netter11 havner

68.582,-
  30. 14 netter17 havner

112.761,-
  31. 14 netter12 havner

Nord-Europa

LisboaLa CoruñaGijonBilbaoScenic CruisingBordeauxLa RochelleSaint-MaloPlymouthCowesZeebrygge (Brugge)Dover

79.046,-
  32. 7 netter7 havner

DubrovnikKotorGallipoliSarandeZakynthosNafplioAthen (Piraeus)

53.468,-
  33. 25 netter16 havner

Arktis

TromsøØya StorstappenHornvikaSkarsvågScenic CruisingBJORNOYA (BEAR ISLAND)Svalbard ExperienceLongyearbyen (Svalbard)Svalbard ExperienceIttoqqortoormiitHekla HavnRode OSydkapBjørnøya. NorgeEXPLORING SCORESBYSUNDHeimaeyReykjavik

242.972,-
  34. 10 netter10 havner

91.834,-
  35. 10 netter11 havner

Australia / New Zealand

DarwinKing George RiverVansittart BayAshmore ReefHunter RiverKuri BayMontgomery ReefFreshwater CoveTalbot BayLacepede IslandsBroome

116.249,-
  36. 11 netter9 havner

Nord-Europa

StockholmVisbyKøbenhavnAalborgKristiansandStavangerLeith (Edinburgh)New PlymouthLondon

83.696,-

109.273,-
  41. 10 netter10 havner

Vestlige Middelhavet

BarcelonaMahon (Menorca)Palma de MallorcaSeteCavalaire-Sur-MerMonte CarloPortofinoCalviGolfo Aranci (Sardinia)Civitavecchia (Roma)

124.933,-
  42. 14 netter12 havner

98.810,-
  43. 21 netter16 havner

142.989,-
  44. 28 netter20 havner

De britiske øyer

DoverPortlandFishguardCorkDouglas (Isle of Man)BelfastRothesayObanUllapoolNewhaven (Edinburgh)New PlymouthYarmouthDoverDouglas (Isle of Man)Isle of MullDjupivogurHeimaeyReykjavikIsafjordurAkureyriVopnafjordurKirkwall (Orknøyene)Dover

197.631,-

144.151,-
  48. 21 netter19 havner

Østlige Middelhavet

IstanbulTroyIzmirPatmos HellasRhodosSpetsesAthen (Piraeus)MonemvasiaKatakolonBrindisiDubrovnikZadarVeneziaSibenikKotorScenic CruisingKorfuSamiNafplioAthen (Piraeus)

147.639,-
  49. 36 netter27 havner

Transatlantisk

LondonDoverFishguardLiverpoolBelfastStaffaIsle of MullScenic CruisingAm BaileHeimaeyReykjavikVigurIsafjordurPrins Christian SundQaqortoqNanortalikSt. AnthonySt. JohnHalifaxNew YorkProvincetownBostonHalifaxCharlottetownLa Baie (Saguenay River)Scenic CruisingQuebecTrois-RivièresMontreal